بسم الله الرحمن الرحیم

معرفی بنیاد علمی فرهنگی هاد

مقدمه:

از آن روز که حسد، نخستین گناه بنی آدم را رقم زد و زمین به خون هابیل آغشته شد تا امروز که تاریکی گناه، سراسر زمین را آلوده کرده است هیچ معجونی مانند معجون اخلاق و معرفت، راه گشا و منجی انسان ها نبوده و نخواهد بود.

در این زمانه که ابرهای تیره برخاسته از بی اخلاقی ها و گناهان، چهره آفتاب امامت را پوشانده و زمین و اهلش را در ظلمت جهل و غفلت فرو برده، ضرورت حرکتی دینی- فرهنگی در راستای ترویج اخلاق و معنویت در جامعه، از هر زمان محسوس تر است؛ و این وظیفه، بیش از هر کس متوجه فرهیختگان حوزوی است، تا جوانان را از هجوم سیل انحرافات اخلاقی و معنوی حفظ کنند.

با استعانت از ذات اقدس الهی و با استمداد از وجود مقدس حضرت بقیه الله الاعظم (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) و پیروی از اندیشه‌های تابناک بنیانگذار جمهوری اسلامی ‌ایران حضرت امام خمینی(ره) و رهنمودهای داهیانه رهبر عظیم الشأن انقلاب اسلامی‌ حضرت آیت الله العظمی‌خامنه‌ای (مدظله‌العالی) و تحت اشراف حضرت آیت الله محمد ناصری دولت آبادی(حفظه الله تعالی) و بنابر ضرورت همراهی تعلیم و تزکیه و نقش بی بدیل تزکیه در سعادت فردی و اجتماعی و نیز نیاز اخلاقی موجود در جامعه و حوزه‌های علمیه و ظهور و بروز عرفان‌ها و معنویت‌های غیر عالمانه و حتی غیر اسلامی، بنیاد علمی فرهنگی هاد[۱] توسط جمعی از فضلای حوزه علمیه تأسیس شد.

این مجموعه با هدف ارائه پژوهش ها و راهکارهای اخلاقی به صورت عاملانه و متقن و با محوریت قرآن و عترت، سالیانی است تحت نظارت عامل فرزانه، حضرت آیت اللّه ناصری – مدظله العالی– و با مدیریت فرزند بزرگوار ایشان، جناب حجت الاسلام و المسلمین آقای حاج شیخ جعفر ناصری – زید عزه العالی- در دو شهر قم و اصفهان فعالیت های گوناگون خود را آغاز کرده اند. خلوص و همت این جمع، با پشتوانه لطف و کرامت حضرت بقیه اللّه– عجل اللّه تعالی فرجه- و دعای اهل ایمان، به فضل خدا به ثمر نشست و منشأ خدمات و برکات متعددی شد. به منظور ایجاد نظم و هماهنگی بیشتر بین مراکز مختلف و فعالیت های گوناگون انجام شده پس از سالیانی،«بنیاد علمی فرهنگی هاد» تاسیس شد.

این بنیاد نیز همانند سایر فعالیت های انجام شده تحت اشراف و مدیریت حضرت آیت اللّه ناصری به فعالیت مشغول شد و ایشان نیز مدیریت را به جناب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ جعفر ناصری تفویض کردند.

موضوع فعالیت بنیاد

موضوع فعالیت بنیاد در اولویت اول ارتقاء سطح کیفی و کمی ‌دانش و بینش طلاب حوزه‌های علمیه و در نهایت همه اقشار جامعه بوده که محور فعالیت آن گسترش بسترهای اخلاقی و عمق بخشی مفاهیم و ارزشهای اخلاقی مبتنی بر آیات قرآن کریم و سنت اهل بیت : می‌باشد.

فعالیت های این مجموعه، با هدف اصلی«احیا و ارائه فرهنگ اسلامی به زبان امروزین با تکیه بر مسائل اخلاقی» در زمینه های گوناگون «آموزشی»، «پژوهشی» و«فرهنگی» انجام گرفت.

هویت

*بنیاد نهادی علمی‌ـ فرهنگی و دارای ماهیتی عمومی، غیر دولتی و غیر انتفاعی می‌باشد.

*بنیاد دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی، اداری، استخدامی‌است و بر طبق این اساسنامه و قوانین و مقررات‌ مربوط اداره می‌شود.

اهداف بنیاد:

این بنیاد با اهداف ذیل دائر گردیده است:

  1. تبیین و ترویج معارف اهل‌بیت “علیهم السلام” با تأکید بر آموزه‌های اخلاقی – تربیتی؛

  2. ایجاد، گسترش و تعمیق فضای اخلاقی و ایمانی در سطح حوزه‌ی علمیه و جامعه؛

  3. ارتقاء سطح بینش و دانش طلاب و اقشار مختلف جامعه در راستای محور فعالیت بنیاد؛

  4. تربیت مربیان و طلاب توانمند به منظور تحقق اهداف فوق الذکر؛

وظایف و اختیارات

وظایف و اختیارات بنیاد عبارت است از:

  • ایجاد زمینه های لازم برای توسعه فعالیتهای اخلاقی

  • تلاش در تبیین و نشر مبانی نظری اخلاقی اسلامی

  • طراحی، تدوین و اجرای نظام جامع آموزشی، پژوهشی و تربیتی در راستای اهداف از پیش تعیین شده

  • جذب و پذیرش طلاب د­ر سطوح مصوب

  • تهیه و تدوین محتوای آموزشی مورد نیاز

  • تألیف، ترجمه، و انجام پژوهش های بنیادین و کاربردی مورد نیاز

  • تولید و نشر محصولات علمی‌– فرهنگی در قالب مأموریت و اهداف بنیاد

  • گسترش روابط و همکاری های علمی‌فرهنگی با مؤسسات و مراکز آموزشی پژوهشی و فرهنگی

  • برگزاری نشست های علمی‌ـ تخصصی

  • برگزاری کارگاهها و دوره‌های اخلاق حرفه‌ای و صنفی به صورت حضوری یا مجازی

  • طراحی و اجرای همایشها، مسابقات، نمایشگاه‌ها و مانند آن در داخل و خارج کشور

  • مدیریت و ساماندهی امور و بهره گیری از دانش آموختگان

  • تأسیس مراکز تخصصی در چارچوب موضوع فعالیت بنیاد

  • تأسیس و گسترش مدارس علمیه حوزوی

  • تأسیس و گسترش مدارس غیر حوزوی در چارچوب اهداف بنیاد

  • تأسیس و گسترش مراکز پژوهشی در چارچوب فعالیت بنیاد

  • جلب مشارکت مراکز دولتی و غیردولتی، اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی و دریافت هدایای نقدی و غیرنقدی، اعم از کتاب، اسناد، مدارک، اموال، املاک و… و استفاده از آن برای پیشبرد هدف‌های علمی، پژوهشی و فرهنگی بنیاد

‌ارکان و تشکیلات

‌ارکان بنیاد عبارتند از:

  • ریاست عالیه

  • هیأت امنا

  • رییس بنیاد

  • شورای عالی

ریاست عالیه

  • ریاست عالیه بنیاد بر عهده حضرت آیت الله محمد ناصری دولت آبادی (مد ظله العالی) می‌باشد.

 

هیئت امناء بنیاد هاد

از امتیازات منحصر بفرد آن بنیاد، محوریت آیت الله ناصری بعنوان ریاست عالیه و مشارکت بزرگانی همچون: آیت الله حسینی بوشهری، حضرت آیت الله اسلامیان و حجت الاسلام و المسلمین فرخ‌فال ؟؟؟؟بعنوان اعضاء هیئت امناء بنیاد می باشد.

مراکز وابسته به بنیاد هاد

بنیاد هاد، سالیانی است که فعالیت‌های متنوع و مبارکی را در حیطه‌های مختلف بنیان نهاده ‌است که در عین تنوع، به نوعی با هم مرتبط و حلقاتی منظم را تشکیل می دهند، که عبارتند از:

  1. مدرسه علمیه حضرت صاحب الزمان “عجل الله تعالی فرجه” (در اصفهان):

این مدرسه تحت اشراف مرحوم آیت الله العظمی بهجت ” قدس‌سره” و تولیت حضرت آیت الله ناصری”مدظله العالی” و با هدف تربیت طلابی جامع علم و عمل، در سال ۱۳۸۴ تأسیس شد.

این مدرسه در حقیقت عهده‌دار آموزش‌های عمومی طلاب – البته با جهت و صبغه اخلاقی و معنوی – است، تا این که طلاب پس از گذراندن دوره سطح، آماده فعالیت تخصصی در حیطه اخلاق و تربیت شوند و نیروی انسانی متخلق و متخصص را برای مراکز مختلف بنیاد تربیت نماید.

  1. مدرسه عالی فقه (در قم و اصفهان):

در پی رسیدن طلاب ورودی مدرسه به سطوح عالی حوزه (پایه ۷) و لزوم کار علمی (فقهی و اصولی) تخصصی با رویکرد اخلاقی ، مدرسه عالی فقه در سال ۱۳۹۰ راه اندازی شد، تا بتواند فارغ التحصیلان دارای شرایط مدرسه صاحب الزمان “عجل الله تعالی فرجه” و دیگر مدارس علمیه را برای کسب آمادگی علمی و معنوی برای ورود به عرصه کار عمیق اخلاقی آماده سازد.

  1. مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی (در قم واصفهان):

با وجود فعالیت علمی مراکز تخصصی متعدّد در حوزه علمیه، جای خالی مرکزی با محوریت اخلاق و معنویت به خوبی مشهود بود که به لطف خدا با تأسیس این مرکز در سال۱۳۸۶ ، این خلأ تا حدودی جبران شده است. این مرکز تخصصی که با مجوز شورای عالی حوزه‌ی علمیه‌ی قم به فعالیت مشغول است، عهده‌دار آموزش‌های تخصصی طلاب علاقمند، در دو حوزه اخلاق و تربیت اسلامی می باشد، تا با استفاده از اندوخته‌های عمومی و تخصصی حوزوی خود به آموختن دروس تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی بپردازند و زمینه فعالیت در بخش پژوهش را پیدا کنند و به لطف خداوند متعال بتوانند در آینده، خلأ موجود در این زمینه را تا حد امکان مرتفع کنند.

این مرکز مبارک ابتدا در شهر مقدس قم تاسیس گردید و بعد از آن در شهر اصفهان نیز برپا گردید تا علاقمندان به فعالیت علمی و تبلیغی در زمینه اخلاق و تربیت را برای فعالیت بهتر و عالمانه تر آماده گرداند.

  1. پژوهشکده اخلاق و تربیت اسلامی

علاوه بر مراکز مذکور، تشکیل مرکزی مستقل با عنوان پژوهشکده اخلاق و تربیت اسلامی در دستور کار بنیاد قرار گرفت که به طور خاص و صرفاً به فعالیت‌های پژوهشی در حوزه اخلاق و معنویت بپردازد و در حقیقت، حلقه واسطه بین مراکز تخصصی اخلاق و مؤسسه دارالهدی باشد؛ با این توضیح که متخصّصان تربیت یافته در مراکز تخصّصی اخلاق و مدارس عالی فقه، حاصل تخصّص و تجربه خود را در مرکز پژوهشی مورد نظر، به بار می‌نشانند و به تولید آثار پژوهشی می‌پردازند.

قبلا فعالیت های پژوهشی بنیاد در معاونت پژوهشی موسسه فرهنگی دارلهدی انجام می شد که نظر به اهمیت و وسعت و نیاز به پژهش های اخلاقی این معاونت تبدیل به پژوهشکده گردید. این پژوهشکده در سال ۱۳۹۳ در شهر مقدس قم تشکیل گردید و فعالیت خود را شروع نمود.

  1. مؤسسه فرهنگی دارالهدی (در قم):

اولین تلاش‌های مجموعه فاضلان و محققانی که امروز هسته‌ اولیه بنیاد هاد را تشکیل داده‌اند، تشکیل مجموعه ای در سال ۱۳۷۸ به نام موسسه فرهنگی دارالهدی تحت اشراف حضرت آیت الله ناصری است که در سال ۱۳۸۲ به ثبت رسید و فعالیت رسمی خود را آغاز کرد تا پنجره‌ای نو فرا روی حوزه‌های علمیه و جامعه فرهنگی کشور بگشایند و هوایی تازه به جان شیفتگان تربیت و معرفت الهی بچشانند.

اگر چه موسسه دارالهدی اولین مرکز از مراکز مختلف بنیاد هاد بود که در ابتدا تاسیس شد و فعالیت خود را شروع کرد اما با گذشت زمان و توسعه یافتن برنامه ها کم کم از دل آن مراکز مبارکی که در بالا معرفی شد، سربرآورد. موسسه دارلهدی به نوعی سرچشمه این خیرات در طول سالهای گذشته بوده اما هم اکنون به نوعی فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و ترویجی بنیاد هاد را برعهده دارد؛ به این معنا که حاصل تلاش و تجربه پژوهشگران متخصص در زمینه اخلاق را در قالب‌هایی همچون نشریه تخصصی، کتاب، پایگاه اینترنتی، مشاوره‌های اخلاقی و… به جامعه ارائه می‌کند.

بنیاد علمی فرهنگی «هـاد» بعنوان حلقه رابط و چتر حمایتی مراکز فوق، بر همه فعالیت‌های آنها اشراف داشته، مراکز مختلف را هدایت و پشتیبانی می نماید.

إن شاء‌الله در آینده ای نزدیک شاهد رشد و ارتقای فضای اخلاقی، معنوی و تربیتی در فضای جامعه بخصوص حوزه های علمیه باشیم و این بنیاد نیز بتواند در راستای نیل به این هدف مقدس گام مؤثری بردارد.

—————————————————————————————————————————————————————————

[۱] . توضیحی در مورد واژه «هاد»:

«هاد» از واژه‌های قرآنی است که پنج‌بار در قرآن تکرار شده است؛ اما آیه‌ای که به خصوص مورد نظر بوده و این واژه از آن آیه شریف برگرفته شده است، آیه هفتم سوره مبارک رعد است:

وَ یَقُول الَّذینَ کَفَروا لولا أَنزل علیه آیه من ربه انمّا أنت منذر و لکل قومٍ هاد؛ کسانی که کفر ورزیدند، می‌گویند: «چرا آیه‌ای از سوی پروردگارش نازل نمی‌شود؟» این است و جز این نیست که تو بیم‌دهنده‌ای و برای هر قوم، هدایتگری است.

در روایات بسیاری«هاد» به حضرت امیرالمؤمنین۷و نیز به سایر امامان و خلفای معصوم رسول اکرم۶تأویل شده است؛ از جمله در تفسیر البرهان ذیل این آیه، ۲۹ روایات با همین مضمون فوق آمده است. در روایتی از رسول اکرم۶ ذیل این آیه آمده است:

معاشر الناس انّی منذرٌ و علیٌّ هاد؛ ای مردمان! من «بیم‌دهنده» و علی «هدایتگر» است.[۱]

و در روایت دیگر از امام صادق۷آمده است:

کل امام هادٍ للقرن الذی هو فیهم ؛ هر امام، هدایتگر امتی است که میان آن‌ها است.[۱]

واضح است که «هاد» در آیات و روایات مذکور، از ریشه «هـ دی» به معنای دلالت، راهنمایی و ارشاد است. متناسب با همین معنا در کتاب العین (ج۴، ص۷۷) آمده است: الهادی من کل شیءٍ: أوله ؛ «هادی» از هر چیز، به معنای ابتدا و آغاز آن است.

این واژه را – خارج از آیات و روایات – می‌توان از ریشه «هـ ی د» به معنای حرکت دانست که در کتب لغت از جمله لسان العرب(ج۳، ص۴۴۰) به آن اشاره شده و در ادامه آمده است:

هاده : حرّکه و أصلحه (آن را حرکت داد و اصلاح کرد).

نیز اگر «هادّ» را اسم فاعل از «هـ د د»، بدانیم به معنای آواز و غرش سهمگینی که ساکنان سواحل از جانب دریا می‌شوند.[۱]

افزون بر همه معانی فوق می‌توان سه حرف واژه «هاد» را اشاره به سه کلمه دانست:

«هـ» : هدایت ، «ا» : اخلاق، «د» : دین

از این رهگذر،‌رسالت اصلی بنیاد علمی فرهنگی هاد چنین معرفی می‌شود: «هدایت به سوی اخلاق‌دینی»

 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به بنیاد علمی فرهنگی هاد می باشد