🔻در روایت دارد که «ضربة علي يوم الخندق افضل من عبادة الثقلين » یعنی یک ضربت آقا امیر المومنین علیه السلام در جنگ خندق از عبادت انس و جن بالاتر است. كسي نمي تواند مشابه اين عمل را بياورد. تمام اهمیت این عمل حضرت به خاطر آثار خارجي و دنيائي آن نيست كه مثلا كفار […]
🔻در روایت دارد که «ضربة علي يوم الخندق افضل من عبادة الثقلين » یعنی یک ضربت آقا امیر المومنین علیه السلام در جنگ خندق از عبادت انس و جن بالاتر است. كسي نمي تواند مشابه اين عمل را بياورد.
تمام اهمیت این عمل حضرت به خاطر آثار خارجي و دنيائي آن نيست كه مثلا كفار پشت كرده اند و رفته اند. چون آن چه كه جزا بر آن مترتب است و انسان را ارتقاء مي دهد صرف خود عمل نيست. بلكه عمل است در حالي كه عامل و نيت عامل هم در آن لحاظ مي شود.
🔹يعني برای ارزش گزاری اعمال يك مثلثي باید ترسيم كنيم که يك زاويه اش عمل است؛ يك زاويه اش عامل است و يك زاويه ديگرش نيت عامل است؛ لذا یک عمل از عاملی خاص مي تواند الان اجر سنگين و بسيار زيادي داشته باشد اما بعدا کمتر. مثلاً يك نماز شب امشب خوانده با اجر زیاد که فردا شب همين عمل از همين عامل سر بزند ولي آن اجر را ندارد.
🔹پس کیفیت عمل هست؛ عامل و صفات او هم هست، نيت او هم مطرح است.
منتهي اميرالمؤمنين عليه السلام عمل را در هر قالبي انجام دهند «افضل من عبادة الثقلين» است؛ در اینجا این طور فرمود در جای دیگر هم که يك انگشتر در حالت ركوع صدقه مي دهند آيه نازل مي شود و ماندگار می شود. در حالی که همین عمل را عاملی دیگر انجام می دهد و هیچ اتفاقی نمی افتد؛ چنانچه از خلیفه اول نقل شده كه من چهل انگشتر در ركوع دادم بلكه يك آيه نازل شود اما نشد. چون هم عمل مهم است هم عامل و هم نیت پشت آن عمل.
این مطلب بدون برچسب می باشد.