۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

  • 02 اکتبر 2023 - 8:16
  • 72 بازدید
همایش ملی سالک الی‌الله در اصفهان  برگزار گردید.
همایش ملی سالک الی‌الله در اصفهان  برگزار گردید.

همایش ملی سالک الی‌الله در اصفهان برگزار گردید.

بسمه تعالی   همایش ملی سالك الی الله همزمان با ایام اولین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله محمد علی ناصری اصفهانی و با هدف تبیین سیره و اندیشه اخلاقی، تربیتی ایشان روز پنج‌شنبه ششم مهر ماه در سالن پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد. در این همایش علما، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب، روحانیان، فرهیختگان […]

بسمه تعالی

 

همایش ملی سالك الی الله همزمان با ایام اولین سالگرد ارتحال مرحوم آیت الله محمد علی ناصری اصفهانی و با هدف تبیین سیره و اندیشه اخلاقی، تربیتی ایشان روز پنج‌شنبه ششم مهر ماه در سالن پیامبر اعظم(ص) دانشگاه اصفهان برگزار شد.

در این همایش علما، اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب، روحانیان، فرهیختگان و شاگردان آیت الله ناصری و مریدان ایشان حضور پرشوری داشتند. جمعی از مسؤولان استان اصفهان، از جمله علی قاسم زاده شهردار این شهر، نیز در این رویداد حضور به هم رساندند.

آیت‌الله العظمی حسین مظاهری، رئیس حوزه علمیه اصفهان، در پیامی به این همایش، آیت الله ناصری را یکی از شیفتگان دلباخته حضرت ولی عصر (عج الله تعالی فرجه الشریف) دانست که در این عرصه، عاشق صادقی بود.

ایشان با این توصیف که مرحوم آیت الله ناصری درد مردم را داشت، افزود: «سیر و سلوک آیت الله ناصری را از جامعه، دردها و رنج‌ها جدا نساخت بلکه به متن حوزه‌ها و طلاب و روحانیون نزدیک‌تر کرد.»

آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری که یکی از سخنرانان این همایش بود، در سخنان خود با تاکید بر اینکه برگزاری چنین جلساتی نمونه‌ای از ارادت مردم به آیت‌الله ناصری است، اظهار داشت: «این اقدامات سبب می‌شود تا شخصیت‌هایی مانند آیت‌الله ناصری فراموش نشوند و بدانیم علم بدون عمل تاثیری نخواهد داشت.»

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم گفت: «تقوا حالتی روحی است که در وجود انسان‌ها متفاوت و دارای شدت و ضعف است … و تقوای دائمی نتیجه ایمانی در حد یقین است.» وی با اشاره به اهمیت تفکر، تهذب و توسل به ارکان توحید تاکید کرد: این امور منجر به حصول یقین می‌شوند.

محبت آیت الله ناصری ایشان را به مجرای رحمت امام تبدیل کرد

آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری، از دیگر سخنرانان این مراسم، با اشاره به این که خداوند متعال در قرآن کریم بشارت بسیار بزرگی به انسان داده است اظهار داشت: «مقام معرفت مقدماتی دارد؛ معرفت، صرف کسب علوم ظاهری نمی باشد و مقدمه آن مقام تسلیم و تصدیق است و معرفت امام، طریق معرفت الله است و لذا از ائمه اطهار (علیهم‌السلام) تعبیر به باب، صراط و سبیل می شود.»

عضو مجلس خبرگان رهبری، امام علیه السلام را سرچشمه حیات دانست و گفت: یکی از عناوینی که در قرآن کریم امام با آن یاد می شود، کلمه ماء است، چرا که حقیقتی که از عالم غیب نازل شده اگر در دسترس انسان نباشد جایگزینی ندارد.

آیت الله میرباقری تاکید کرد که اگر فردی به امام برسد به حیات طیبه و به سرچشمه حیات ازلی و ابدی رسیده است؛ وی افزود: «انبیاء دو چهره دارند؛ به این معنا که یک چهره آنها را ما می بینیم و چهره دیگر آنها طریق اتصال به حضرت حق می باشد، لذا عالمانی که می خواهند حلقه اتصال جامعه به وجود مقدس امام زمان ارواحنا فداه باشند، باید غیر از تحصیل معارف صوری و کسب معارف اهل بیت(ع) امر دیگری را نیز که موجب انتقال معارف است در بر داشته باشند.»

میرباقری خاطر نشان کرد: «مسئله دومی نیز وجود دارد و آن فداکاری است برای آن که دست دیگران را به دست امام رساند و این مقام شفاعت است و فردی که به امام زمان(عج) رسید و دیگران را نیز برساند.»

این استاد حوزه، محبت را زمینه و شاکله اصلی این فداکاری دانست و گفت: «اگر کسی می خواهد دست مردم را بگیرد و به نبی و امام رحمت برساند باید مجرای رحمت و محبت امام باشد».

وی آیت الله ناصری را مصداق بارز این معنای از محبت بیان کرد و افزود: «این عالم را مصداق این خصوصیات می بینم؛ عالم فرزانه ای که علماً و عملاً زحمت کشیده و باب قلب ایشان گشوده شده و مجلس این عالم بوی حضرت را می‌داد.»

آیت الله میرباقری با تاکید بر برکات عمر سراسر بندگی، خیر، نور، بصیرت و بصیرت بخشی آیت الله ناصری تصریح کرد دلی که به یاد حضرت حجت(عج)، با انس حضرت و ارتباط با حضرت نورانی شده می تواند مرکزی برای هدایت مردم به سوی قطب عالم باشد.

آیت الله ناصری مصداق «کونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ» بود

حجت الاسلام والمسلمین محمد سلطانی، از سخنرانان همایش سالک الی الله، با اشاره به اینکه این جلسه به یاد مردی برپا شده که فصل وجودی او توجه ویژه به حجت بن الحسن(عج) بود، گفت: «آنچه انسان را به بار می‌نشاند توجه به انسان حی است که وجه ناظر خداست.»

وی افزود: خیلی خوب است که ما در راستای این مهم فکر کنیم، سخن بگوییم و عمل کنیم، چرا که آیت الله ناصری مصداق «کونُوا دُعَاهً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ» بودند و با عمل خود ما را راهنمایی می کردند. برای اینکه فرد به بار معرفت بنشیند چاره ای ندارد جز اینکه خود را از عالم اضداد جمع کند و همراه حقیقتی شود که آن حقیقت چیزی جز معرفت نیست .

این استاد حوزه علمیه افزود: «انسان برای رسیدن به این نکته باید بینش‌ها، گرایش‌ها و رفتارهایش را به امام نزدیک کند. در روایات داریم نگاه کردن به چهره عالم عبادت است؛ منظور علمای ربانی است که خلاء وجودی انسان در رسیدن به کمال را پر می کنند و مرحوم آیت الله ناصری نیز از زمره این بزرگان بود.»

وی تاکید کرد: «همه‌ ما باید پیام و شعار توجه به حجت بن الحسن(عج) را به گوش جان بخریم و از نور حضرت که در کل هستی ساطع است بهره ببریم. اگر کسی طالب فرج است باید شعار توجه به صاحب الزمان(عج) را شعار خود قرار دهد و آرام آرام در این بستر پیش برود تا به حقیقت خلقت برسد.»

حجت الاسلام عمومی مدیر بنیاد علمی فرهنگی هاد نیز در سخنرانی خود اظهار داشت: «یکی از مسایلی که به شدت در جامعه امروز به آن محتاج هستیم تجلیل از مقام علم و عالمان است، آنچه در معارف دینی ما به آن تاکید شده است سیره معصومین(ع) و سیره علمای بزرگوار در تاریخ بوده است.»

وی ارائه الگوی عملی برای بخش قابل توجهی از جامعه که دغدغه‌مند مسایل اخلاقی و معنوی هستند و نیاز به مشاهده عینی الگوهایی دارند، ضروری دانست. حجت‌الاسلام عمومی، پرداختن به شخصیت عالم ربانی مانند آیت الله ناصری را ترویج سبک زندگی دانست و گفت: این همایش از مصادیق مهم جهاد تبیین است.

در این همایش همچنین آیت الله رمضانی از شاگران آیت الله حسن زاده آملی و استاد طاهرزاده نیز به ایراد سخنرانی پرداختند و در پایان، حجت الاسلام و المسلمین معصومی دبیر این همایش گزارشی از دستاوردهای دبیرخانه همایش ارائه کرد.

بزرگداشت مقام آیت الله ناصری با حضور بیت ایشان فضایی خاص به خود گرفته بود و ضمن رونمایی از ۱۲ جلد از آثار مرحوم آیت الله ناصری، امضای بزرگان و فرزندان ایشان روی این آثار ثبت و به یادگار ماند.

در حاشیه این همایش که با حضور اقشار مختلف مردم روبرو شد هنرمندان آثاری دیدنی و در ارتباط با محورهای همایش آفریده و نمایش دادند. همچنین مستندی کوتاه از زندگی مرحوم آیت الله ناصری نیز اکران شد.

همایش سالک الی الله پنج‌شنبه – ششم مهرماه – در اصفهان برگزار شد و همایش بعدی نیز ۱۳ مهرماه در قم برگزار خواهد شد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

جواب سئوال زیر را وارد نمایید *