معاون آموزشی و فرهنگی بنیاد هاد عنوان کرد: فعالیت های فرهنگی و آموزشی متنوع بنیاد علمی- فرهنگی هاد بنیاد هاد، بر مبنای فعالیت های چندین ساله فرهنگی و اخلاقی شکل گرفته است. «حجت الاسلام والمسلمین جواد پاینده»، در گفت و گو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد هاد، با اشاره به ماهیت بنیاد علمی- فرهنگی هاد و […]
معاون آموزشی و فرهنگی بنیاد هاد عنوان کرد:
فعالیت های فرهنگی و آموزشی متنوع بنیاد علمی- فرهنگی هاد
بنیاد هاد، بر مبنای فعالیت های چندین ساله فرهنگی و اخلاقی شکل گرفته است.
«حجت الاسلام والمسلمین جواد پاینده»، در گفت و گو با پایگاه اطلاعرسانی بنیاد هاد، با اشاره به ماهیت بنیاد علمی- فرهنگی هاد و ضرورت کار فرهنگی در آن اظهار کرد: بنیاد هاد، بر مبنای فعالیت های فرهنگی و اخلاقی چندین ساله مؤسسه فرهنگی دارالهدی، نیاز و ضرورت حوزه تخصصی اخلاق، تربیت نیروی متخصص در این حوزه و تبیین مبانی اخلاقی مکتب اخلاق اهل بیت(علیهم السلام) در حوزه های علمیه شکل گرفت.
تقویم فرهنگی بنیاد؛
وی، با اشاره به تدوین تقویم فرهنگی بنیاد علمی- فرهنگی هاد، افزود: تهیه و تنظیم این تقویم فرهنگی، حاصل رصد و بازخوردگیری برنامه های متنوع صفوف بنیاد هاد بود تا برنامه ریزی های فرهنگی کلان و صفی بنیاد بر اساس آن انجام گیرد.
معاون آموزشی و فرهنگی بنیاد هاد، با اشاره به ضرورت همگرایی طلاب و خانواده آنها در تربیت اخلاقی، ابراز نمود: طلاب، باید هم خود در حوزه اخلاق تربیت گردند و هم خانواده مهذب و متخلقی داشته باشند تا زمینه برای رشد و پیشرفت اخلاقی آنها فراهم گردد.
وی ادامه داد: مرکز تخصصی اخلاق حوزه علمیه، یکی از صفوف بنیاد علمی- فرهنگی بنیاد هاد است که سلسله نشست های تربیتی ویژه خانواده های طلاب را برگزار کرده است و شاهد ثمرات و برکات فراوانی بین آنها بوده است.
حجت الاسلام والمسملین پاینده نشست ماهانه خانوادگی طلاب، استادان و همکاران بنیاد را از دیگر کارهای انجام گرفته فرهنگی در این بنیاد عنوان و اضافه نمود: در هر ماه، شاهد برگزاری جلسه ای اخلاقی در بنیاد و در مدرسه عالی فقه المهدی(عج)، از دیگر صفوف این بنیاد هستیم.
مشاوران تحصیلی و تربیتی بنیاد؛
وی راه اندازی و مدیریت بخش مشاوران تحصیلی و تربیتی و اخلاقی این بنیاد را از دیگر کارهای انجام گرفته در حوزه فرهنگی برشمرد و خاطرنشان کرد: مشاوران بنیاد به شکل مستمر با سیصد طلبه صفوف بنیاد در اصفهان در ارتباط هستند و با آنها جلسات صمیمی و پرثمری را دارند تا چالش های تحصیلی و اخلاقی مانع از پویایی فعالیت های آموزشی و تربیتی آنها را از میان بردارند.
معاون آموزشی و فرهنگی بنیاد هاد با بیان این که جذب نیروی جدید و با انگیزه در بخش مشاوره بنیاد از مهمترین برنامه های آینده ما به شمار می آید، ادامه داد: با توجه به اهمیت آموزش و به روز کردن اطلاعات مشاوره ای کارشناسان بنیاد، برگزاری سلسله کارگاه های آموزشی مشاوره در دستور کار قرار گرفت که نخستین جلسه آن در روزهای پایانی بهمن امسال با حضور کارشناس و استاد خبره روان شناسی جامعه المصطفی، «حجت الاسلام والمسلمین زینتی» برگزار شد که بسیار مورد استقبال کارشناسان مشاوره بنیاد قرار گرفت. درصدد هستیم تا بر کیفیت و کمیت این جلسات در سال جدید افزون گردد.
این کارشناس فرهنگی افزود: دومین کارگاه آموزشی مشاوره بنیاد نیز در روزهای پایانی اردیبهشت امسال با حضور کارشناسان جدید مشاوره این بنیاد برگزار خواهد شد.
وی راه اندازی مشاوره تلفنی و یا جذب و به کارگیری مشاوران را از برنامه های آینده بنیاد در بخش مشاوران عنوان و تأکید کرد: در مدرسه عالی فقه قم که طلاب سطوح عالی حضور دارند، مشاوران خبره تری را به کار خواهیم گرفت تا به نیاز این دسته از طلاب هم توجه کافی گردد.
*سفرهای زیارتی، بخشی از تربیت اخلاقی؛
این کارشناس فرهنگی مسافرت سالانه به مشهد مقدس را بخشی از سیردهی فرهنگی بنیاد علمی- فرهنگی هاد به دست اندرکاران و طلاب خود دانست و ابراز کرد: معتقدیم زیارت حرم های مطهر ائمه اطهار(علیهم السلام) در مسیر تربیتی طلاب، نقشی محوری دارند و بدون ایجاد این ارتباط، راهی به مباحث تربیتی طلاب وجود نخواهد داشت. در مسافرت بهمن ماه سال پیشین این بنیاد، بیش از ۴۰۰ تن از استادان و همکاران این بنیاد، طلاب مدرسه عالی فقه قم، پژوهشکده قم و اصفهان و مرکز تخصصی قم و اصفهان و خانواده های آنها حضور داشتند که به اذعان خود آنها برکات بسیاری را به ارمغان آورد.
وی برگزاری جلسه شورای مدیران و جلسه شورای عالی، با حضور مدیران ستادی و صفی بنیاد و نشست مرکز تخصصی اخلاق قم با حضور دکتر آذربایجانی، مدیر این مرکز تخصصی در مشهد مقدس را از دستاوردهای این مسافرت معنوی یاد کرد و ادامه داد: از دیگر ثمرات این مسافرت، برگزاری نخستین همایش سراسری بنیاد با حضور استادان، طلاب و همکاران بنیاد و خانواده های آنها، با ارائه گزارش مسئولان ستادی و صفی، سخنرانی «حجت الاسلام والمسلمین جعفر ناصری»، تولیت این بنیاد و اهدا بسته فرهنگی به خانواده ها و کودکان بود.
معاون آموزشی- فرهنگی بنیاد هاد تلاش برای فراهم سازی مقدمات سفر خانوادگی به کربلای معلی را از برنامه های آینده این بنیاد دانست و تأکید کرد: اجرای برنامه های با رویکرد اخلاق عملی از رویکرد جدی بنیاد علمی- فرهنگی بنیاد هاد در آینده است.
طرح طلبه آرمانی، سرنوشت آفرین در کارآیی طلاب؛
حجت الاسلام والمسلمین پاینده طرح طلبه آرمانی را مورد توجه قرار داد و یادآور نمود: این طرح مهم و نقش آفرین در سرنوشت و کارآیی طلاب، در شورای علمی بنیاد مطرح و در حال بررسی است که به موجب آن مراحلی که طلاب در طول تحصیل آموزشی و تربیتی خود می گذرانند، در مسیر مشخصی طراحی می گردد تا به صورت هدفمندی توانایی و کارآیی لازم در حوزه آموزش و تربیت را به دست آورند.
وی ساماندهی پذیرش مراکز آموزشی بنیاد را از اولویت های کاری حوزه آموزش بنیاد عنوان و ابراز کرد: مراحل جذب و آموزش طلاب پذیرش شده در صفوف بنیاد، بر اساس سیاست و اهداف کلان بنیاد طراحی و عملیاتی می شود.
معاون آموزشی و فرهنگی بنیاد هاد، با لازم دانستن تناسب آیین نامه آموزشی بنیاد با مبانی آموزشی در مکتب اهل بیت(علیهم السلام)، بیان کرد: تجدید نظر در سرفصل های آموزشی، یکی از برنامه های جدی ما در این حوزه است. برای نمونه، می توان به حجم انبوه کنونی متون آموزشی مرکز تخصصی اخلاق حوزه با توجه به سطح کارشناسی ارشد آن اشاره کرد که باید دستخوش تغییر و تقلیل گردد.
تأسیس کانون دانش آموختگان بنیاد؛
وی، با اشاره به تأسیس کانون دانش آموختگان بنیاد، اظهار نمود: در حال تدوین آیین نامه این کانون هستیم تا طلاب دانش آموخته و مجرب این بنیاد با هدف به کارگیری در حوزه های تبلیغ، پژوهش، نویسندگی و تبیین اخلاق در حوزه های علمی و اجتماعی جامعه ساماندهی گردند.
حجت الاسلام و المسلمین پاینده، در پایان، نقش برگزاری کارگاه های آموزشی مهارت افزایی برای اعضای این کانون را بسیار دارای اهمیت دانست و تأکید کرد: سالانه، دو نشست بین اعضای کانون دانش آموختگان بنیاد برگزار می گردد و در برنامه های اخلاقی سالانه بنیاد نیز حضور خواهد داشت تا شاهد عمق بخشی به بازخورد کاری آنها در حوزه اخلاق باشیم.