امام جمعه موقت تهران عنوان کرد: مرحوم آیت الله بهجت قدس سره ، عبد بود ، عبد ماند و عبد رفت آیت الله بهجت(ره)، از تدوین رساله عملیه خود فرار می کردند و در نهایت در ضمن شروطی، از جمله به حاشیه نکشیدن مراجع دیگر و رساله های آنها، حاضر به تدوین آن شدند. به […]
امام جمعه موقت تهران عنوان کرد:
مرحوم آیت الله بهجت قدس سره ، عبد بود ، عبد ماند و عبد رفت
آیت الله بهجت(ره)، از تدوین رساله عملیه خود فرار می کردند و در نهایت در ضمن شروطی، از جمله به حاشیه نکشیدن مراجع دیگر و رساله های آنها، حاضر به تدوین آن شدند.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی بنیاد هاد، «آیت الله کاظم صدیقی»، در دومین همایش سالیانه اخلاق حوزه علمیه کشور با رویکرد تجلیل از شخصیت اخلاقی- تربیتی مرحوم حضرت آیت الله بهجت که به همت معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان و مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی اصفهان (از مراکز تابعه بنیاد علمی فرهنگی هاد ) در سالن همایش مؤسسه اهل بیت(علیهم السلام) برگزار شد، با اشاره به ابعاد وجودی مرحوم حضرت آیت الله بهجت(ره)، اظهار کرد: مرحوم آیت الله بهجت، عبد بود، عبد ماند و عبد رفت، از این رو در زمان حیات خود نیز آقایی نکردند و با نگاه عبد بودن از دنیا رفتند.
وی افزود: از عجایب قدرت و حکمت حق تعالی است که مخلوق بودن زمین، خاک، افلاک و ملائکه، آنها را با حجاب از ذات حق نکرده و ذکر مداوم او را از یاد نبرده اند.
امام جمعه موقت تهران، با اشاره به عوامل حجب انسان از ذکر باری تعالی، اضافه نمود: جای تأسف دارد که مبحث اخلاق که باید عامل از بین برنده این حجب از انسان باشد، حتی در حوزه های علمیه نیز جایگاه شایسته خود را پیدا نکرده است و آن گونه که باید، به آن پرداخته نگشته است.
آیت الله صدیقی با بیان این که احکام عملی، فقه اصغری است که مخصوص جوارحی است که روزی فنا خواهند شد، خاطرنشان کرد: باید دانست که تعلیم و تعلم، تلازمی با فقه ندارد و فقه، الزاما تنها در آن خلاصه نمی گردد.
وی، با اشاره به اهمیت علم و تقدیر از جایگاه عالم، عنوان کرد: به فرمایش امام صادق(ع)، تنها علمی که به نور الهی بیانجامد، علم حقیقی است و عالم این علم را باید تقدیر و تکریم نمود.
امام جمعه موقت تهران، با اشاره به خطرات نفس انسان، خاطرنشان نمود: خطر واقعی مؤمن، سرکشی نفس خود اوست و این خطر، بس مهمتر از خطرات دشمن بیرونی دین و دینداری است.
آیت الله صدیقی، تهذیب را به تربیت قلب دانست و بیان کرد: این همان تربیتی بود که آیت الله بهجت(ره) در نفس خود ایجاد کردند تا جایی که از تدوین رساله عملیه خود فرار می کردند و در نهایت در ضمن شروطی، از جمله به حاشیه نکشیدن مراجع دیگر و رساله های آنها، حاضر به تدوین آن شدند.
وی، در پایان، تأکید نمود: طلاب و مبلغان که رسالت تبلیغ اخلاق و تربیت را به عهده دارند، بدانند که خود در معرض مهمترین، بزرگترین و سخت ترین امتحانات اخلاقی در سیر تبلیغ خود هستند و تا خود ساخته نشوند، توان ساختن دیگران را نخواهند داشت.
گفتنی است که در ادامه این همایش از تعدادی کتاب های اخلاقی رونمایی گردید و از پدیدآورندگان مقالات برتر همایش نیز تجلیل و تقدیر گردید.