مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی: انسان ها دارای فطرت مشترک در خلقت هستند، اما به حسب تربیت و عمل دارای اختلاف می شوند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد هاد، «حجت الاسلام والمسلمین عمومی»، در دومین همایش سالیانه اخلاق حوزه علمیه کشور با رویکرد تجلیل از شخصیت اخلاقی- تربیتی مرحوم حضرت آیت الله بهجت که […]
مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی:
انسان ها دارای فطرت مشترک در خلقت هستند، اما به حسب تربیت و عمل دارای اختلاف می شوند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بنیاد هاد، «حجت الاسلام والمسلمین عمومی»، در دومین همایش سالیانه اخلاق حوزه علمیه کشور با رویکرد تجلیل از شخصیت اخلاقی- تربیتی مرحوم حضرت آیت الله بهجت که به همت معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان و مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی اصفهان( وابسته به بنیاد علمی فرهنگی هاد ) در سالن همایش مؤسسه اهل بیت(علیهم السلام) اصفهان برگزار شد، با اشاره به اهمیت دستیابی انسان به قله های تربیت اخلاقی، اظهار کرد: قرآن به انسان که موضوع تربیت اخلاقی است، عنوان «فتبارک الله احسن الخالقین» داده که نشان از پیچیدگی درونی او دارد.
وی، با اشاره به ابعاد ناشناخته در انسان، افزود: رفتار انسان، نمودار تربیت معرفتی، اعتقادی و اخلاقی اوست. به عبارت دیگر از منش و برخورد انسان در رفتار فردی و اجتماعی او می توان پی به پرورش روح او برد.
مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی قم با بیان این که خویشتن داری، محصولی از رتبه اعتقادی شخص است، اضافه نمود: نیت انسانی نیز بیان کننده سه بعد معرفتی، اعتقادی و اخلاقی اوست و این سه بعد تربیتی، حتی در نیت درونی شخص نیز تأثیرگذار خواهد بود.
حجت الاسلام والمسلمین عمومی، با ابراز این که معرفت، اعتقاد، اخلاق و عمل روابط متقابل دوازده گانه با یکدیگر دارند، بیان کرد: در درجه بندی معرفت، اعتقاد، فضایل و رذایل اخلاقی ارتباط بی نهایتی وجود دارد که نتیجه آن غیرهمسانی حتی دو انسان، در رتبه بندی ابعاد شخصیت درونی معرفتی، اعتقادی و اخلاقی آنها است.
وی اضافه کرد: هرچند انسان ها دارای فطرت مشترک در خلقت هستند و فطرت همه انسان ها به یک شکل و پاک آفریده شده است، اما به حسب تربیت و عمل دارای اختلافات یاد شده می شوند.
مدیر مدرسه عالی فقه دارالهدی با بیان این که ابعاد جسمی و تأثیر عوامل غیرارادی انسان را نمی توان در تأثیرگذاری در ابعاد اخلاقی و تربیتی او نادیده گرفت، خاطرنشان نمود: برای تفاوت ظرفیت وجودی انسان ها به حسب عوامل یادشده، نسخه معنوی پیچیده شده برای آنها نیز متفاوت می شود، همچنان که این موضوع در سیره اهل بیت(علیهم اسلام) دیده می شود.
وی، در پایان، تأکید کرد: از آن رو که هر کدام از بخش های فوق(رفتار، اخلاق، اعتقادات، معرفت) انسانها در یکدیگر تاثیر گزار است لذا اگر شیطان و استکبار جهانی بتواند در هر کدام از این ابعاد ورود کند و آنرا تغییر دهد می تواند میوه عملکرد خود را در ابعاد دیگر هم برداشت کند. مثلا اگر سبک زندگی و رفتاری انسانها را بتواند تغییر دهد می تواند تغییرات مورد نظر خود را در بخش اعتقادات و اخلاق انسانها هم برداشت کند. از اینرو در فرهنگی دینی بحث تشبه به کفار مذمت شده است.
ایشان در پایان شواهد متعدد قرآنی و روایی در مورد تاثیرات متقابل ابعاد فوق بر یکدیگر ارائه فرمودند.