۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » اخبار بنیاد » تازه های مراکز
  • 03 آگوست 2016 - 13:02
  • 649 بازدید
مباحث اخلاقی، واقعیتی مغفول مانده در حوزه های علمیه
مباحث اخلاقی، واقعیتی مغفول مانده در حوزه های علمیه

مباحث اخلاقی، واقعیتی مغفول مانده در حوزه های علمیه

در گفت و گو با مدیر حجت الاسلام بهداد عنوان شد: تاریخچه مراکز مختلف بنیاد علمی- فرهنگی هاد در حوزه اخلاق تا آن اندازه سلیقه ای و برهه ای عمل شده که تنها بازخورد اخلاقی مردم، گرایش آنها به تعدادی کتاب شرح حال علما و سیره اخلاقی آنها و تعداد معدودی از کتاب های اخلاقی […]

در گفت و گو با مدیر حجت الاسلام بهداد عنوان شد:

تاریخچه مراکز مختلف بنیاد علمی- فرهنگی هاد

در حوزه اخلاق تا آن اندازه سلیقه ای و برهه ای عمل شده که تنها بازخورد اخلاقی مردم، گرایش آنها به تعدادی کتاب شرح حال علما و سیره اخلاقی آنها و تعداد معدودی از کتاب های اخلاقی است.

«حجت الاسلام والمسلمین محسن بهداد»، در گفت و گو با پایگاه اطلاع­ رسانی بنیاد هاد، با اشاره به نگاه گذشته و کنونی به مباحث اخلاقی در میان حوزویان، اظهار کرد: افرادی که با فضای سنتی گذشته حاکم بر حوزه آشنایی دارند، به نیکی می دانند که نگاه خاصی به مباحث اخلاقی در حوزه حاکم بود و حتی این نگاه به میان مردم نیز سرایت پیدا کرده بود و به تبعیت بسیاری از حوزویان با چهره های اخلاقی تعامل مناسبی نداشتند.

وی افزود: ثمره شکل گیری منسجم ابحاث فقهی از زمان شیخ طوسی تا به کنون، منجر به نهادینه سازی احکام دینی در میان مردم و شناخت آنها به وظایف شرعی و حکم دینی خود در مواجهه با مسایل روزانه شد، اما جای تأسف دارد که در حوزه اخلاق تا آن اندازه سلیقه ای و برهه ای عمل شده که تنها بازخورد اخلاقی مردم، گرایش آنها به تعدادی کتاب شرح حال علما و سیره اخلاقی آنها و تعداد معدودی از کتاب های اخلاقی است.

مدیر بنیاد علمی- فرهنگی هاد طرح موضوعات اخلاقی در تاریخ حوزه علمیه را چالش برانگیز دانست و افزود: از آن جایی که در گذشته، منبع شناسی مناسبی به عنوان جریان منسجم و یکنواخت در دانش اخلاق حوزه های علمیه صورت نگرفته بود، شخصیت های اخلاقی حوزه نیز مهجور بودند. اما اکنون، به برکت انقلاب و ارشادات اخلاقی و معنوی امام(ره) و مقام معظم رهبری و فعالیت مراکز مختلف اخلاقی حوزه های علمیه مانند بنیاد علمی-  فرهنگی هاد، این نگاه کمتر شده است و نگاه مناسب تری به فعالان این عرصه مغفول در حوزه های علمیه وجود دارد.

این فعال مباحث اخلاقی ادامه داد: “حجت الاسلام والمسلمین جعفر ناصری” تولیت کنونی بنیاد هاد، با انگیزه و تشویق استادان حوزه اخلاق خویش همانند مرحوم آیت الله بهجت، قدم به این حوزه گذاشت تا با استخراج و مستندسازی مسایل اخلاقی به قرآن، سنت و مکتب اخلاقی علمای سلف نجف و ارائه آن به زبان روز به حوزه های علمیه، فرهیختگان مجامع علمی و اقشار متنوع مردم، به سهم خویش از سیره اخلاقی ائمه هدی(علیهم السلام) دفاع کند.

وی، با اشاره به روند هدفمند تأسیس بنیاد علمی- فرهنگی هاد، اظهار کرد: با وجود آن که کارهای پژوهشی و فرهنگی، دغدغه طلاب است، اما بسیاری از آنها بدون برنامه ریزی و پشتوانه فکری می خواهند که در مدت کوتاهی مؤسسه و مرکزی برای فعالیت های خود تأسیس کنند تا در کوتاه ترین زمان، بیشترین برداشت را از آن داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین بهداد اضافه نمود: اساس شکل گیری بنیاد علمی- فرهنگی هاد، تجربه ارزشمندی بود که منجر به موفقیت های کنونی و ثبات در کار در این مرکز حوزوی گردید.

مدیر بنیاد علمی- فرهنگی هاد، با بیان این که این جرقه شکل گیری این بنیاد در سال ۱۳۷۶ش توسط حجت الاسلام والمسلمین جعفر ناصری، فرزند آیت الله محمد ناصری با جمعی از طلاب علاقه مند به مسائل معنوی، با هدف زمینه برای نهادینه سازی مباحث اخلاقی در میان اجتماع مردم، در شهر مقدس قم زده شد. 

وی عنوان کرد: حاصل هفت سال فعالیت های اخلاقی در حوزه های علمیه و میان اقشار مختلف مردم، منجر به شروع فعالیت رسمی “مؤسسه فرهنگی دارالهدی” در سال ۱۳۸۲ش گردید.

مدیر بنیاد علمی- فرهنگی هاد خاطرنشان نمود: مؤسسه دارالهدی، مرکز فرهنگی در عرصه های متنوع پژوهشی، اخلاقی، معنوی و مهدویت بود که موجب تدوین آثار مکتوب بسیاری گردید که در انتشارت وابسته به این مؤسسه با عنوان “خُلُق” به انتشار رسید.

حجت­ الاسلام والمسلمین بهداد انتشار نخستین نشریه تربیتی- اخلاقی در حوزه های علمیه با عنوان “خُلُق” و راه اندازی سایت اینترنتی با مباحث اخلاقی را از دیگر ثمرات شکل گیری  این مؤسسه فرهنگی برشمرد و بیان کرد: از آن جایی که تربیت کلان پژوهشگر و فقیه اخلاقی در حوزه های علمیه مغفول مانده بود، برای کارهای بنیادین اخلاقی نیاز مبرم به تربیت پژوهشگر تخصصی در این حوزه بود. از این رو، به همت گروهی از فضلای حوزه علمیه قم و هماهنگی دفتر مراکز تخصصی حوزه علمیه قم که در آن سال ها در چند رشته متداول حوزه فعال بود، رشته تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی در سال ۱۳۸۴ش ثبت رسمی و برگزار شد که با استقبال پرشور طلاب نیز همراه گشت.

وی، با اشاره به تاریخچه تأسیس مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان تأکید نمود: در سال ۱۳۸۵ش، اعضای “بنیاد خیریه فرشچیان تهران” به محضر مرحوم آیت الله بهجت رسیدند و ساختمانی در اصفهان را به ایشان اهدا کردند تا به کار خیر اختصاص دهند. مرحوم آیت الله بهجت آنها را به آیت الله ناصری معرفی کردند و فرمودند که با همکاری ایشان آن مکان را تبدیل به حوزه علمیه ای سازند و مدیریت آن را به فرزند ایشان “حجت الاسلام والمسلمین جعفر ناصری” بسپارند. در همان سال نیز این امر محقق گشت و مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان شکل گرفت و از پایه اول حوزه، اقدام به پذیرش طلاب کرد.

این فعال مباحث اخلاقی ادامه داد: با توجه به تأسیس این مدرسه مبارکه در اصفهان و ظرفیت در خور توجهی که در میان طلاب مستعد اصفهانی وجود داشت، اقدام به برگزاری رشته تخصصی اخلاق در اصفهان نیز شد که در این استان نیز طلاب حضور پررنگی در این رشته تخصصی تازه تأسیس داشتند.

حجت­ الاسلام والمسلمین بهداد اذعان نمود: با توجه به گستردگی کار در قم و اصفهان و نیاز مبرم به انسجام ساختاری در مدارس علمیه متبوع در این دو استان، جرقه تأسیس بنیاد علمی- فرهنگی در سال ۱۳۸۶ش در ذهن حجت الاسلام والمسلمین جعفر ناصری شکل گرفت که پس از سه سال مطالعه، تلاش و پیگیری برای تدوین اساس نامه ساختاری و نظام اداری در سال ۱۳۸۹ش تأسیس گشت.

وی عنوان “هاد” برای این بنیاد علمی- فرهنگی را برگرفته از آیه شریفه “انما انت منذر و لکل قوم هاد” و تناسب آن با فعالیت های این بنیاد دانست و یادآور نمود: پس از آن که نخستین دوره طلاب دانش آموخته از پایه های مقدماتی در مدرسه علمیه صاحب الزمان(عج) اصفهان، برای ادامه تحصیلات خود به شهر مقدس قم عزیمت کردند، از دست اندرکاران بنیاد هاد تقاضای نمودند که با نظارت این بنیاد به تحصیل سطوح عالی خود ادامه دهند که منجر به راه اندازی مدرسه عالی فقه دارالهدی در سال ۱۳۹۱ش ویژه طلاب پایه ۷ تا ۱۰ حوزه گردید تا طلاب ممتاز آن، آمادگی حضور در رشته تخصصی اخلاق بنیاد را پیدا کنند.

مدیر بنیاد علمی- فرهنگی هاد، با اشاره به شکل گیری پژوهشکده اخلاق در بنیاد هاد، اضافه نمود: در مؤسسه فرهنگی دارالهدی معاونت پژوهشی شکل گرفته بود تا در تدوین آثار اخلاقی این مؤسسه فعال باشد. اما از آن جایی که این معاونت با فلسفه وجودی و فرهنگی مؤسسه دارالهدی هماهنگی نداشت، از چینش مؤسسه جدا شد تا با تغییر نگاه و فعالیت کلان تر به “پژوهشکده اخلاق و تربیت اسلامی” بنیاد علمی- فرهنگی هاد تبدیل گردد.

وی، در پایان، تأکید کرد: از خداوند متعال مسئلت می کنم که فعالیت های دست اندرکاران این بنیاد را قبول و توفیق خدمت بیشتر به طلاب حوزه های علمیه را مرحمت نماید. 

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

جواب سئوال زیر را وارد نمایید *