۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مقالات منتخب طلاب
  • 27 ژوئن 2022 - 17:55
  • 88 بازدید
آسیب دوستی
آسیب دوستی

آسیب دوستی

نقش دوستی در زندگی ، فکر و اندیشه، اخلاق و سلیقه، روحیه و رفتار آدمی انکار ناپذیر است به گونه ای که یکی از مولفه های تاثیر گذار در سعادت مندی یا شقاوت انسان ها می باشد.

دوست انیسی است که با ایجاد پیوند برادری شریک در حیات دنیایی و آخرتی ما است. نقش دوستی در زندگی ، فکر و اندیشه، اخلاق و سلیقه، روحیه و رفتار آدمی انکار ناپذیر است به گونه ای که یکی از مولفه های تاثیر گذار در سعادت مندی یا شقاوت انسان ها می باشد.

دوستی با چه کسانی؟

💠 دوستي با محوریت ایمان و توحید از نشانه های عقلانیت است، که سعادتمندی را به ارمغان می آورد. آموزه های دینی ما برای گزینش، ملاک هایی را در اختیار مومنین قرار می دهد. 

🔻 قرآن کریم از کسانی یاد می کند که در اثر همنشینی با انسانهای فاسد و گمراه ، از راه سعادت بازمانده و گمراه شده اند . آنها در روز رستاخیز برای این انتخاب نادرست خود ، به شدت افسوس می خورند و می گویند:

يَا وَيْلَتَىٰ لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ﴿٢٨﴾ لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي ۗ وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا ﴿٢٩﴾

ای وای، کاش من فلانی را [که سبب بدبختی من شد] به دوستی نمی گرفتم، بی تردید مرا از قرآن پس از آنکه برایم آمد گمراه کرد. و شیطان همواره انسان را [پس از گمراه کردنش تنها و غریب در وادی هلاکت] وا می‌گذارد؛ (سوره فرقان – آیات ۲۸ و ۲۹)

🔹 رفیق شایسته و با فضیلت ، از سرمایه های ارزشمند زندگی و از عوامل خوشبختی بشر است .

🔸 آنها آنچه را برای خود می پسندند ، برای همنشین خود نیز همان را می پسندند 

🔺 اسلام برای تعالی فرد و جامعه اهمیت خاصی قائل است . لذا با عالمان و حکیمان همنشین شوید . همچنین فقیران را برای همنشینی برگزینید که آنان اگرچه فقیرند ، اما در همراهی ، افرادی مخلص و صادق هستند.

با بدان کم نشین که صحبت بد

گرچه پاکی تو را پلید کند

آفتاب بدین بزرگی را

پاره ای ابر ناپدید کند

✍️ محقق:جعفر محمد شریفی

👤 استاد راهنما: ؟؟؟

آسیب دوستی

📌 کلید واژه: اسلام، مبانی دوست یابی، دوستی های مضر، حقوق دوست

📲 دریافت فهرست
📲 دریافت متن کامل

🔸 حجم: ۶۰۵ کیلو بایت

برچسب ها

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

جواب سئوال زیر را وارد نمایید *