سید حبیب حسینی رنانی اشاره: در نوشتار پيش، به برخى فضايل جناب جعفر عليه السلام و ماجراى اهداى اين نماز به ايشان و فضايل و آثار خواندن نماز جعفر پرداخته شد. در اين مجال، به سيره و سخنان بزرگان درباره اين نماز گرانبها و شيوه خواندن و برخى از احكام آن مىپردازيم: مقدمه: بسيارى از […]
در نوشتار پيش، به برخى فضايل جناب جعفر عليه السلام و ماجراى اهداى اين نماز به ايشان و فضايل و آثار خواندن نماز جعفر پرداخته شد. در اين مجال، به سيره و سخنان بزرگان درباره اين نماز گرانبها و شيوه خواندن و برخى از احكام آن مىپردازيم:
مقدمه:
بسيارى از ما انسانها، دچار مشكلات و اضطرابهايى هستيم كه زندگى را بر ما تيره كرده است و از سويى دعاها و خواهشهايى مادى و معنويى داريم كه آرزومند برآورده شدن آنيم. مىدانيم كه بلاها و گرفتارىهاى ما، با توجه به سطح ايمان ما، گاهى براى ارتقاء درجه ايمانى، گاهى براى امتحان يا نتيجه و اثر لغزشها و گناهان ما است و روايات زيادى به اين مطلب تصريح مىكند.[۱] همچنين كوتاهى هاى ما در بندگى حضرت حق باعث مىشود استحقاق برآورده شدن آرزوهايمان را نداشته باشيم. اينجا است كه به وسيلهاى نيازمنديم كه هم برطرف كننده گناهان و آثار شوم آنها باشد و هم بر استحقاق ما در درگاه الهى بيفزايد، تا آرزوهايمان برآورده شود.
خداوند مهربان، از روى رحمت گسترده خود، انواع اين وسايل را از طريق اولياى الهى به ما بخشيده و ما را به بهرهگيرى از آنها فرا خوانده است[۲]. يكى از مؤثرترين آنها نماز آسمانى و گرانسنگ جعفر طيار عليه السلام است؛ نمازى كه به دليل غناى محتوايى آن بايد در حال انجام آن طمأنينه و آرامش ويژهاى داشته باشى و مدتى را مانند بنده و گدايى بر در سلطان، روى پا بايستى و سپس تعظيم كنى و به خاك بيفتى. همين ايستادن و خم شدن و به خاك افتادن طولانى، همراه آرامش و تسبيح گفتن، باعث مىشود غبار گناهان بزرگ از آيينه وجود ما پاك شود و ظرفيت و استحقاق ما در درگاه با عظمت الهى بيشتر گردد، و در نهايت، به خواسته خود- در صورت صلاحديد الهى- برسيم؛ از همين رو بزرگان و اولياى الهى كه هم به مشكلات ما و ريشههاى آن، واقف بودهاند و هم به درمانهاى متناسب با آن آگاهى داشتهاند، نماز جعفر طيار را به عنوان يك نسخه كاملًا مجرب و همگانى، سفارش مىكردهاند و خود نيز به آن ملتزم بودهاند.
سيره و گفتار بزرگان در مورد نماز جعفر عليه السلام
شيخ اعظم انصارى قدس سره
عباداتى كه شيخ انصارى از سن بلوغ تا آخر عمر به آنها مواظبت داشت- گذشته از فرائض و نوافل شبانه روز و ادعيه و تعقيبات مرحوم شيخ انصارى با اين كه يك چشم داشت و شب نمىتوانست مطالعه كند، در روز اين همه درس، تأليف و عبادت داشت، هر روز زيارت عاشورا را با صد لعن و سلام، در بالاسر مرقد حضرت امير عليه السلام نيم ساعت ايستاده مىخوانده، و نماز جعفر، و يك جزء قرآن را همراه با توفيق معنوى انجام مىداده است.[۳]
مرحوم آيت الله شيخ محمد حسين اصفهانى رحمه الله
حضرت آيت الله بهجت رحمه الله كه از شاگردان ايشان بود، درباره استاد خود چنين مىفرمود:
مرحوم آقا شيخ محمّد حسين، طورى بود كه اگر كسى به فعاليتهاى علمىاش توجّه مىكرد، تصوّر مىكرد در شبانه روز هيچ كارى غير از مطالعه و تحقيق ندارد، و اگر كسى از برنامههاى عبادى ايشان اطّلاع پيدا مىكرد، فكر مىكرد غير از عبادت به كارى نمىپردازد. در كنار اين فعاليتهاى علمى، آن قدر مقيد به برنامههاى عبادتى بودند كه هر كس اينها را مىديد، فكر مىكرد كه اصلًا به هيچ چيز غير از عبادت نمىرسد. هر روز زيارت عاشورا و هر روز نماز جعفر طيار از برنامههاى عادى ايشان بود. روزهاى پنج شنبه- طبق سنّتى كه علماى نجف دارند و معمولًا روز پنج شنبه يا جمعه يك روضه هفتگى دارند- ضمن توسل به اهلبيت عليهم السلام كه زمينهاى بود براى ديدار دوستان و استادان و شاگردان با همديگر، مرحوم آقا شيخ محمد حسين در اين روضهشان مقيد بود كه خود پاى سماور بنشيند، و خود او همه كفشها را جفت كند، و در عين حال، زبانش مرتّب در حال حركت بود؛ خيلى تند تند يك چيزى را مىخواندند. ما متوجّه نمىشديم كه اين چه ذكرى است كه ايشان اينقدر در نشستن و برخاستن به گفتن آن مقيد است.[۴]
حاج شيخ عباس قمى رحمه الله
مرحوم حاج شيخ عباس قمى رحمه الله از اين نماز به عنوان «اكسير اعظم و كبريت احمر» ياد كرده و فرموده است:
از جمله نمازها، نماز حضرت جعفر طيار است كه اكسير اعظم و كبريت احمر است و به سندهاى معتبره با فضيلت بسيار كه عمده، آمرزش گناهان عظيمه است، وارد شده است.[۵]
آيت الله سيد محمد كاظم يزدى رحمه الله
اين عالم بزرگوار نيز فرموده است:
هى من المستحبات الأكيده و مشهورة بين العامّة و الخاصّة و الأخبار متواترة فيها؛
اين نماز، از مستحبات مورد تأكيد و بين شيعه و سنى مشهور است و روايات درباره آن، در حد تواتر مىباشد.[۶]
آيت الله حاج شيخ محمد حسن نجفى (صاحب جواهر) رحمه الله
اين عالم كمنظير، در اين باره مىفرمايد:
مستحب بودن نماز جعفر طيار، اجماعى مىباشد و بين شيعه و سنى مشهور است و اخبار مربوط به آن، متواتر است و اهلبيت عليهم السلام پيوسته آن را مىخواندهاند.[۷]
آيت الله بهجت رحمه الله
يكى از خصوصيات بارز آيتالله بهجت، اصرار بر خواندن نماز جعفر طيار و نماز خواندن با توجه قلبى و چشم گريان بود.[۸]
خدمت حضرت آيت الله بهجت گاهى همين سؤال مىشد كه: «در فرصتهاى مناسب، چه عملى زودتر انسان را به آن توجهات مىرساند؟» ايشان سفارش مىكردند: «اين نماز جعفر طيار، تجربه
ايشان در خصوص حل مشكل ازدواج، به خواندن نماز جعفر طيار و دعايى كه در كتاب زادالمعاد مجلسى آمده است، سفارش فرمودند.
از محضر آيت الله بهجت در مورد مشكل ازدواج دخترى سوال شد، آن بزرگوار در جواب سؤال اظهار داشت:
نماز جعفر طيار بخواند و پس از آن، دعايى كه در كتاب زادالمعاد مجلسى آمده كه در اين هنگام خوانده شود، بخواند و در پى آن، به سجده رود و تلاش كند كه حتما گريه كند گرچه به مقدار كم و همين كه چشمش را اشك گرفت، حاجتش را از خدا بخواهد.
آيت الله ناصرى حفظه الله
اين عالم فرزانه و بزرگوار در اين باره مىفرمايد:
يكى از نمازهاى مستحبى كه اهلبيت عليهم السلام و بزرگان خيلى سفارش كردهاند به خصوص براى حاجتهاى خيلى مهم- نماز جعفر طيار است. انسان، هر مشكلى كه دارد، نماز جعفر طيار بخواند، بسيار عالى است. براى هر حاجت مهمى كه داريد، اين نماز را بخوانيد.[۹]
يكى از امور بسيار مهم كه بايد عنايت ويژهاى به آن داشته باشيم، توسل است. توسل خيلى اثر دارد. گدايى كردن از در خانه خدا و ائمه اطهار عليه السلام تجارتى است كه سرمايه نمىخواهد. يكى از توسلاتى كه بزرگان به آن سفارش مىكردند، نماز جعفر طيار است كه گرههاى بسيار مهم را با آن مىتوان باز كرد. البته شرايطى دارد كه رعايت آنها، اثر گذارىاش را بيشتر مىكند. بهترين وجهش اين است كه روز چهارشنبه و پنجشنبه و جمعه را انسان روزه بگيرد و در عصر جمعه نماز جعفر طيار را بخواند و بعد هم مبلغى را هر چند اندك باشد، براى سلامتى حضرت بقية الله عليه السلام صدقه بدهد و حاجتش را از خدا تقاضا كند كه فرمودهاند: ممكن نيست حاجت او رد شود. اغلب افراد در ماه مبارك رمضان موفق به خواندن نماز جعفر طيار مىشوند؛ چون در اين سه روز، روزه دارند و عموماً شرطش در ماه مبارك رمضان موجود است.[۱۰]
درباره نماز جعفر يكى از بزرگان اهل معنا مىفرمايد:
اگر بخواهد معنويت در زندگى ما تعريف شود، يك فداكارى و گذشت لازم دارد و يك اشتغال شديد مىخواهد. ما براى پىگيرىهاى معنوى و رشدمان بايد بيش از اين هزينه كنيم و وقت و نيرو صرف كنيم. يك عمل عبادى قوى را در طول شبانه روز بايد ملتزم باشيم و يك جهت مراقبهاى قوى را بايد ملتزم باشيم. مثلًا در اعمال عبادى بعضى مشغول به ذكر مىشوند كه پيچيدگى خاص خود را دارد. اشتغال و عدم اشتغال، كيفيت ذكر، شرائط ذكر كه آثار عجيبى در زندگى انسان مىگذارد كه بابش مفصل است. ولى منظور ما از ذكر، يك اشتغال است. نماز امام زمان عليه السلام، نماز جعفر طيار، اينها چيزهايى بوده كه اعجاز مىكرده است. مخصوصاً اگر يك جنبشى مىشد كه انسان علاقهمند به اين قضايا، مدتى را به نماز جعفر طيار اشتغال پيدا مىكرد، بركاتش زود محسوس مىشود. زود كه عرض مىكنم منظور بعد از ماههاست و براى انسان فتح باب مىكند. گويا اين عمل عبادى
نماز جعفر طيار حكم كيميا دارد. بعضى اهمال مىكنند؛ مثلًا سريع دو ركعت مىخوانند و اذكارش را بعد مىگويند، اينگونه، آثارش كم مىشود. نماز جعفر طيار در سلوك عملى، يك سر بوده است. آقا على بن موسى الرضا عليه السلام از مدينه كه عازم طوس شدند، مرتب اين نماز را مشغول بودهاند.[۱۱] با اينكه خودشان امام هستند و خودشان نماز دارند؛ اما نماز جعفر را ملتزم بودهاند.
اين نماز، آثار و بركاتى را در زندگى و در ارتقاء معنويت انسان مىگذارد. مشكل و خطرى كه الآن با آن مواجهيم اين است كه نكند آرام آرام سيره بزرگان حوزه فراموشمان بشود. و اشتغال به يك امورى پيدا كنيم كه با سيره علما و بزرگان حوزه فاصله داشته باشد؛ اين نماز جعفر از جمله سنتهايى است كه از اهلبيت عليهم السلام به علماى اهل معنويت منتقل شده كه ديگر واسطه نداشته است. اين نماز جعفر طيار، مدتى التزام مىخواهد. خيلى از اين عبادتها به گونهاى است كه اگر انسان مدت زمانى ملتزم باشد، بهرهاش را مىگيرد؛ از جمله اين نماز است. البته حداقل يك حول]/ سال] كامل مىخواهد، اگر كسى حاجتى را در نظر گرفت و حاجتش زودتر برآورده شد كه چه بهتر. اين نماز، در بين علماى نجف مجرب بوده است. علماى اهل معنايى كه بعضى از اعمال عبادى را به هيچ وجه ترك نمىكردند از جمله آن عبادات، نماز جعفر طيار بوده است.
بعضى از دوستان مدتى به اين نماز مشغول مىشدند و آثار و بركاتى مىديدند كه واقعاً بهتآور است. برخى كه از نظر پزشكى براى فرزنددار شدن مأيوس شده بودند مشغول به خواندن اين نماز شدند و نتيجه گرفتند. البته اكابر و بزرگان، فقط براى حوائج مادى نماز جعفر را نمىخواندهاند؛ بلكه ضميمهاش مىكردهاند و اصل را حوائج معنوى قرار مىدادند؛ ولى اگر نماز جعفر طيار در برنامه عبادى كسى قرار گيرد يك قدس و يك نور هميشه همراه او خواهد بود. يكباره ساختار روحى او تغيير مىكند؛ يعنى يك بهاء و نور پيدا مىكند. اين نماز، خيلى جاى كار دارد؛ يعنى ارزش دارد كه انسان وقت بگذارد و ملتزم باشد و هرچه مىخواهد از اين نماز بخواهد. البته حوائج هم متفاوت هستند و انسان بايد بداند كه كدام حاجت چه مقدار ادامه مىخواهد. هر حاجتى يك مقدار حد نصابى از تكرار عمل را دارد. گاهى حد نصاب، بالا است؛ يك وقت يك نفر يك قضيه معنوى را كه اكابر، چهل سال دنبالش مىدويدهاند مد نظر قرار مىدهد مىخواهد نماز جعفر طيار بخواند و فكر مىكند بعد از دو سه ماه هم بايد به آن برسد كه اين، خطا است؛ ولى گاهى حوائج را بايد از هم تفكيك كرد. گاهى ما مشكلاتى در زندگىمان هست كه اصلًا راه معنويت را بر ما بسته است. اين موارد، جاى نماز جعفر طيار است كه شخص؛ مىخواند و راه براى او باز مىشود. قدم به قدم پيش مىرود و استمداد مىكند از الطاف حق تعالى. به هرحال، نماز جعفر طيار در برهههايى از طلب در زندگى مادى و معنوى، به داد انسان مىرسد و انسان را رشد مىدهد.[۱۲]
كيفيت خواندن نماز جعفر عليه السلام و برخى از احكام آن
امام خمينى قدس سرهچنين مىفرمايد:
يكى از نمازهاى مستحبى كه استحبابى مؤكد دارد و بين شيعه و سنى از نمازهاى معروف است، نماز جعفر بن ابىطالب عليه السلام است كه رسول خدا صلى الله عليه و آله آن را به وى هنگامى كه از سفر حبشه بر مىگشت، عطا كرد، تا با اين وسيله، محبت و كرامت خود نسبت
به او را اظهار بدارد …. و بهترين وقت انجام آن، هنگام بلند شدن آفتاب در صبح جمعه است و جائز است كه مكلف، آن را جزء نافلههاى شب و يا روز خود حساب كند كه در اين صورت هم به عنوان نماز جعفر و هم به حساب نافلههاى او محسوب مىشود همانطور كه در روايت آمده است.[۱۳] مثلًا اگر مكلف خواست آن را بعد از نماز مغرب بياورد، مىتواند به عنوان نافله مغرب نيت كند.
اين نماز، چهار ركعت با دو سلام است؛ يعنى دو نماز دو ركعتى است كه در هر ركعت حمد و سوره را مىخواند و پس از تمام شدن سوره، پانزده بار مىگويد: «سبحان الله و الحمد لله و لا إله إلا الله و الله أكبر». آنگاه به ركوع مىرود و اين ذكر را در ركوع ده بار مىگويد و پس از سر برداشتن از آن، ده بار مىگويد و همچنين در سجده و بعد از سربرداشتن از سجده و همچنين در سجده دوم و بعد از سر برداشتن از سجده، ده بار همين ذكر را بگويد كه در نتيجه، در يك ركعت، هفتاد و پنج بار و در چهار ركعت، سيصد بار اين ذكر را گفته است. و ظاهراً مىتواند در ركوع و سجود، به همين ذكر اكتفا نموده، ذكر خاص ركوع و سجود را نگويد؛ لكن نزديكتر به احتياط، آن است كه به گفتن آن اكتفا ننموده، ذكر ركوع و سجود را نيز بگويد. در اين نماز، سوره خاصى معين نشده و هر سورهاى مىتواند بخواند؛ ولى، بهتر آن است كه در ركعت اول، سوره «إذا زلزلت»، و در ركعت دوم، سوره «عاديات» و در ركعت سوم «إذا جاء نصر الله» و در ركعت چهارم، سوره «قل هو الله أحد» را بخواند.
مسأله ۱٫
جائز است در صورتى كه عجله داشته باشد، تسبيحات را بعد از نماز بگويد. [يعنى دو تا دو ركعت نماز بخواند مانند نماز صبح و بعداً ۳۰۰ بار ذكر تسبيحات اربعه را بگويد]؛[۱۴] همچنانكه جائز است در صورتى كه حاجتى ضرورى دارد، اصل نماز جعفر را دو قسمت نموده يك دو ركعتى را بياورد و دو ركعت ديگر را بعد از بر آمدن حاجتش بخواند.
مسأله ۲٫
اگر بعضى از تسبيحات را در جاى خودش فراموش كند، اگر در محلهاى ديگر به يادش آمد؛ در همانجا قضايش را بهجا مىآورد و تسبيحات همان محل را نيز مىخواند.[۱۵] بنابراين اگر تسبيحات ركوع را فراموش كرد و بعد از سربرداشتن از آن، به يادش آمد، در همانجا ده تسبيح ركوع را قضا نموده، تسبيح خود آن محل را نيز مىخواند و همچنين در محلها و در احوال ديگرِ نماز. و اگر بيادش نيامد، تا از نماز فارغ شد، بهتر و به احتياط نزديكتر، آن است كه تسبيحات فراموش شده را به اميد ثواب بياورد.[۱۶]
– يادآورى:
۱- براى نماز جعفر، دعاهاى بسيار زيبا و آدابى ذكر شده است كه اگر با اين دعاها و آداب به جا آورده شود، زودتر و بهتر نتيجه بخش خواهد بود. براى اطلاع از اين دعاها به مفاتيح الجنان مراجعه كنيد.
۲- درباره شيوه خواندن و احكام مربوط به اين نماز، نظرهاى متعدد وجود دارد كه ما شيوه مشهور را از امام خمينى قدس سره نقل كرديم.
۳- با وجود آنكه مى توان ابتدا نماز را بدون تسبيحات خواند و بعد، تسبيحات آن را خواند، بايد توجه داشت كه اين كار، تأثيرات نماز را خواهد كاست.
۴- اين نماز، بين مردم، به نمازى طولانى مشهور شده است تا جايى كه ضرب المثل شده است؛ در صورتى كه بهطور معمول، اين نماز بيشتر از نيم ساعت طول نمىكشد كه اگر اندكى حضور قلب در آن باشد، شيرينى آن باعث مىشود نماز، هرگز طولانى جلوه نكند.
به شما كه رشد معنوى و برآورده شدن نيازهايتان، آرزوى ما است، خواندن اين نماز را سفارش كرده و از شما خواهشمنديم پس از خواندن اين نماز، دوستان خود در نشريه خُلُق را از دعاى خير، فراموش نفرماييد.
پیوستها:
[۱] . ميزان الحكمة، محمدى رى شهرى، ج ۲، ص ۴۰، باب البلاء؛ عدل الهى، مرتضى مطهرى، ص ۱۶۶٫
[۲] . اشاره به آيه شريفه:« يا ايها الذين آمنوا اتقّوا الله و ابتغوا اليه الوسيله …»، سوره مائده: ۳۵٫
[۳] در محضر آيت الله بهجت، محمد حسين رخشاد، نشر سماء، چ ۳، قم، ۱۳۸۲، ج ۱، ص ۴۹٫
[۴] .برگى از دفتر آفتاب، رضا باقى زاده، نشر مشهور، چ دهم، قم، ۱۳۸۲، ص ۲۰۴٫
[۵] .مفاتيح الجنان، نماز جعفر طيار.
[۶] . العروة الوثقى( للسيد اليزدي)، ج ۲، ص ۱۰۵٫
[۷] . جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج ۱۲، ص ۱۹۹٫
[۸] . حجت الاسلام حسين دانى در گفتگو با خبرنگار اجتماعى باشگاه خبرى فارس.
[۹] . متن سخنرانى آيت الله ناصرى، مسجد كمرزرين اصفهان، رمضان المبارك، ۱۳۸۵ ه- ش.
[۱۰] . مجله خُلُق، شماره ۸٫
[۱۱] . بحارالانوار، ج، ص.
[۱۲] . سخنرانى ايشان در جمع طلاب حوزه علميه، قم، مؤسسه فرهنگى دارالهدى، ۱۲/ ۷/ ۸۸٫
[۱۳] .من لايحضره الفقيه، ج ۱، ص ۵۵۴٫
[۱۴] .ر. ك: كافي، ج ۳، ص ۴۶۶٫
[۱۵] .وسائلالشيعه، ج ۸، ص ۶۱٫
[۱۶] . تحرير الوسيله، ج ۱، ص ۲۴۳؛ و بنگريد: العروة الوثقى( للسيد اليزدي)، ج ۲، ص ۱۰۷٫
این مطلب بدون برچسب می باشد.