اشاره در شماره پيشين به مناسبت ماه مبارك رمضان از سخنان حكيمانه رهبر فرزانه انقلاب درباره انس با قرآن بدين شرح بهره برديم: تلاوت مقدمه انس با قرآن، صوت زيبا زيور قرآن، تهذيب راه انس با قرآن، آثار انس با قرآن و اينك نظر شما را به ادامه آن بحث جلب مىكنيم: موانع انس با […]
اشاره
در شماره پيشين به مناسبت ماه مبارك رمضان از سخنان حكيمانه رهبر فرزانه انقلاب درباره انس با قرآن بدين شرح بهره برديم:
تلاوت مقدمه انس با قرآن، صوت زيبا زيور قرآن، تهذيب راه انس با قرآن، آثار انس با قرآن و اينك نظر شما را به ادامه آن بحث جلب مىكنيم:
موانع انس با قرآن
در مسير انس با قرآن موانعى وجود دارد؛ شناخت و رفع آنها لازم است. برخى از آنها عبارتند از:
الف) عدم آشنايى به زبان عربى
خداوند متعال قرآن را به زبان عربى نازل فرموده است. «إِنَّا أَنْزَلْناهُ قُرْآناً عَرَبِيًّا لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ»[۱] ما آن را قرآنى عربى نازل كرديم، شايد شما درك كنيد (و بينديشيد)!. بى ترديد اين داراى حكمت است كه الآن ما در صدد بيان آن نيستيم؛ حال براى بهرهگيرى از اين كتاب آسمانى بايد با زبان آن آشنا بود. عدم معرفت به زيبايىهاى اين زبان مانعى در مسير انس با قرآن محسوب مىشود.
رهبر فرزانه انقلاب مى فرمايد: «متأسفانه ما حجاب زبانى داريم، حجاب لغوى داريم؛ اين كمبود ماست. يعنى كمبود ملتهاى غير عرب است. كسانى كه زبانشان عربى است، همينطور كه قارى تلاوت مىكند، اينها كه نشستهاند، و لو نه بهصورت كامل، آن را مىفهمند؛ بيان قرآن، بيان فصيح و بليغ و خيلى والايى است و هركسى جزئيات اين بيان را نمىفهمد. بلاتشبيه مثل گلستان سعدى كه انسان آن را مثلًا در جمعى بخواند. خوب، گلستان سعدى فارسىِ بليغ است، مردم هم مىفهمند؛ اما دقائق و جزئياتش را فقط ادبا، اهل ذوق و اهل درك بالا مىفهمند. حالا اين را هزاران برابر بكنيد. قرآن اينجورى است. دقائق و لطائف و جزئيات را ممكن است مستمعِ عربزبانِ معمولى نفهمد، اما بالاخره مفهوم اين كلمات را مىفهمد؛ لذا دلش رقيق مىشود؛ لذا در شنيدن تلاوت قرآن اشك مىريزد؛ چون موعظه الهى را درك مىكند. اين حجابى است كه ما داريم و قابل حل هم هست. …»[۲]
ب) عدم استمرار
پرداختن موقت به امور معنوى و عبادى يكى از آفات در مسير معنويت به شمار مىآيد. استمرار در تلاوت شرط بهرهمندى از چشمه زلال كلام الهى است. رهبر معظم انقلاب اسلامى چنين مىفرمايد: «اشكال [ديگر] اين است كه ما در ماه مبارك رمضان كه ماه تلاوت قرآن و ماه نزول قرآن و ماه جلسات است و ما هم كه اين جلسه را داريم و جلسات فراوانى هم در مساجد و محافل گوناگون است، ماه رمضان كه تمام شد، قرآن را ببنديم و ببوسيم و بگذاريم كنار. اين نبايد اتفاق بيفتد. قرآن را بايستى از خودمان جدا نكنيم. دائم بايد با قرآن مرتبط و مأنوس باشيم. حالا در روايات دارد كه هر روز لااقل پنجاه آيه قرآن بخوانيد. اين، يكى از معيارهاست. اگر نتوانستيد، روزى ده آيه قرآن بخوانيد؛ نگوييد سوره حمد را مىخوانم و اين چند آيه سوره حمد با چند آيه سوره قلهواللهَ- يك ركعت مىشود همان ده آيهاى كه فلانى مىگويد. نه، غير از آن قرآنى كه در نماز مىخوانيد- چه نماز نافله، چه نماز فريضه- قرآن را باز كنيد، بنشينيد، با حضور قلب، ده آيه، بيست آيه، پنجاه آيه، صد آيه بخوانيد. قرآن را براى تدبر كردن و فهميدن و استفاده كردن بخوانيد. يك نوع قرآن خواندن اين است كه انسان ظاهر قرآن را بگيرد بخواند تا آخر. اين نوع، نمىخواهيم بگوييم هيچ اثرى ندارد. البته بنده سابقها مىگفتم هيچ اثر ندارد، بعد تجديد نظر كردم. نمىشود گفت هيچ اثر ندارد، ولى اثرش در قبال آن اثرى كه متوقعِ از تلاوت قرآن است، شبيه هيچ است؛ نزديك هيچ است.»[۳]
تدبر در قرآن
تدبّر در قرآن از جمله مسائلى است كه ابتدا در قرآن مجيد به آن توجه شده و كسانى را كه در قرآن تدبّر نمىكنند، سخت مورد نكوهش قرار داده و فرموده است: «أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ أَمْ عَلَى قُلُوبٍ أَقْفَالُهَا»[۴] آيا آنها در قرآن تدبّر نمىكنند يا بر دلهايشان قفل نهاده شده است.
مقام معظم رهبرى بهرهگيرى از تمام معارف قرآن را زمانى ميسر مىدانند كه در اين كتاب بزرگ تدبر كنيم. ايشان مىفرمايد: «قرآن كتاب نور، كتاب معرفت، كتاب نجات، كتاب سلامت، كتاب رشد و تعالى و كتاب قرب به خداست. ما اين خصوصيات را چه وقت از قرآن به دست مىآوريم؛ برادران عزيز؟ همين كه قرآن را در جيبمان بگذاريم كافى است؟ اينكه در هنگام سفر، از زير قرآن رد شويم كافى است؟ امروز من مىگويم، اينكه ما در جلسه تلاوت قرآن شركت كنيم كافى است؟ اينكه حتى قرآن را با صداى خوش تلاوت كنيم يا تلاوت خوش را بشنويم و از آن لذّت ببريم كافى است؟ نه. چيز ديگرى لازم دارد. آن چيست؟ آن تدبّر در قرآن است. بايد در قرآن تدبّر كرد. خودِ قرآن در موارد متعدد از ما مىخواهد كه تدبّر كنيم. عزيزان من! اگر ما ياد گرفتيم كه با قرآن بهصورت تدبّر، انس پيدا كنيم، همه خصوصياتى كه گفتيم حاصل خواهد شد.»[۵]
حفظ مقدمه تدبر
يكى از مسائلى كه مسلمانان به آن اهتمام داشتند، حفظ قرآن است. هر چند براى خواندن قرآن از روى كتاب آسمانى فضايل خاصى در روايات بيان شده، اما بر حفظ قرآن در سينهها نيز تأكيد گرديده است. حفظ قرآن، بزرگترين نعمت الهى است. از رسول خدا صلى الله عليه و آله نقل شده كه فرمود: « مَن أعطاهُ اللهُ حِفظَ كتابِهِ فَظَنَّ أنَّ أحَدا اعطيَ أفضَلَ مِمّا اعطيَ فقد غَمَطَ أفضَلَ النِّعمَهِ.»[۶]
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هر كس كه خدا نعمت حفظ كتاب خود را به او عطا كند و آن كس گمان كند كه به ديگران نعمتى بزرگتر از اين نعمت او داده شده است، بى گمان نسبت به بزرگترين نعمت تحقير و ناسپاسى روا داشته است.
يا در روايت ديگرى از امام صادق صلى الله عليه و آله مىخوانيم: « الْحَافِظُ لِلْقُرْآنِ الْعَامِلُ بِهِ مَعَ السَّفَرَهِ الْكِرَامِ الْبَرَرَه»[۷]
حافظ قرآن كه به آن عمل كند با سفيران (وحى) خدا كه بزرگوار و نيكو رفتار هستند، خواهد بود.
مقام معظم رهبرى در اين زمينه مىفرمايد: «حفظ قرآن يك نعمت بزرگ است. اين جوانها و نوجوانها سن توانائى حفظ را قدر بدانند. شماها در سنى هستيد كه مىتوانيد حفظ كنيد و در ذهنتان بماند. ما هم مىتوانيم حفظ كنيم؛ در سنين ما هم مىشود؛ اما خيلى ماندگار نيست؛ زود از ذهن ما مىرود. اينطور نيست كه در سنين امثال بنده نشود حفظ كرد؛ چرا؟ سنين بالاتر از ما- يعنى سنين هفتاد و پنج، هشتاد مىشود حفظ كرد. من شنيدم مرحوم آيتاللهَ خوئى در همين سالهاى آخر عمر قرآن را حفظ كرده بود. خيلى مهم است؛ پيرمرد مثلًا هشتاد ساله قرآن را حفظ كند! مىشود حفظ كرد، اما ماندگار نيست؛ از ذهن زائل مىشود. اگر شما در دوره جوانى و بخصوص در دوره نوجوانى؛ يعنى از سن همين نوجوانهايى كه اينجا براى ما تلاوت كردند يا بالاتر از اينها، قرآن را حفظ كنيد، اين يك سرمايه و ذخيرهاى براى شماست. و امكان تدبر در قرآنى كه در حفظ انسان هست، به مراتب بيشتر از امكان تدبر براى كسى است كه قرآن را حافظ نيست. گاهى انسان يك آيهاى را در قرآن نگاه مىكند، مثل اينكه هرگز اين آيه را تلاوت نكرده؛ اما كسى كه حافظ هست، چنين چيزى برايش پيش نمىآيد.»[۸]
معظم له به نكتهاى ظريف اشاره مىكنند و مىگويند: «البته من يك تذكّر هم بدهم: ذهن اين بچهها را با اعداد رايانهاى پر نكنيد. ما چه كار داريم كه فلان سوره چند حرف دارد؟ روزگارى اين گونه مسائل لازم بود. روزگارى كه خوف تحريف وجود داشت، لازم بود عدد كلمات و عدد حروف، محفوظ باشد. امروز قرآن، هزاران چاپ شده است. چهكسى جرأت دارد يك حرف از قرآن كم يا زياد كند؟ اين كارها امروز لازم نيست. بهجاى اين كارها، بگوييد حفظ كنند كه در خواتيم آيات، تعبيراتِ مثلًا «و هو السّميع العليم» چند جا در فلان سوره آمده است. سميع يا عليم يا قدير؛ چند تا از اينها با هم آمده است. كدام يك با هم آمده است. اينها خوب است. اينها را حفظ كنند. اينها در فهم معانى آيات تأثير مىگذارد. ببينند در آياتِ مثلًا اوّلِ اين سوره تا آخر سوره، چند بار كلمه وحى آمده است. مثلًا در چند آيه به پيامبر اشاره شده است كه اين قرآن بهسوى تو وحى مىشود. مثلًا نكات مكرّر در سوره- هر سورهاى را كه مىخواهد بخواند- استخراج شود. فرض بفرماييد اين آيات مربوط به سوره «فصّلت» است. در اين سوره راجع به وحى مكرراً صحبت شده است. نوجوان اين نكات را استخراج و حفظ كند. اينها مهمّ است. اينكه چند حرف است يا صفحه چندم است، مهم نيست.»[۹]
عمل به قرآن
آنچه تا كنون ذكر شد اعم از قرائت، حفظ و حتى تدبّر در قرآن، همه مقدمه بود تا ما با اين كتاب آسمانى آشنا شويم. تا زمينه براى عمل به اين كتاب و نسخه شفابخش فراهم شود.
رهبر فرزانه انقلاب در بيانى چنين سفارش مىكنند: «عزيزان من! اين تلاوت كه ما اين قدر بر آن اصرار داريم، قدم اوّلِ لازم است. قرآن، خودش را به زبانهاى مختلف تعريف مىكند؛ از جمله اينكه مىفرمايد: «إِنَّ هذَا الْقُرْآنَ يَهْدي لِلَّتي هِيَ أَقْوَم»[۱۰] يعنى قرآن، انسان را به بهترين راه، بهترين كار، بهترين نظام، بهترين شيوه، بهترين اخلاق و بهترين روشهاى عمل فرد و جامعه هدايت مىكند. امروز همه بشر محتاج قرآنند؛ اما ما مسلمانان اگر به قرآن عمل نكنيم، خسارتمان، بيشتر از ديگران است؛ چون ما اين نسخه و اين دستورالعمل را داريم، تجربه تاريخى آن را هم داريم. بشريت در صدرِ اوّل به بركت عمل به قرآن، در علم، در اخلاق، در عمل و در پيشرفتهاى گوناگون مادّى و معنوى، اوج پيدا كرد. قرآن، هميشه زنده است. قرآن، نيازهاى انسان را مورد توجّه قرار مىدهد. قرآن در هر عصرى مىتواند بهترين نسخه سعادت انسانها باشد.»[۱۱]
مقام معظم رهبرى يكى از اشكالاتى را كه در مورد نحوه ارتباط ما با قرآن مىفرمايد همين بسنده كردن به مقدمات و عمل نكردن به مضامين حياتبخش اين كتاب آسمانى است. «يك اشكال اين است كه ما خيال كنيم تلاوت قرآن و انس با قرآن و رواج قرآن يعنى فقط همين. اين، يك اشكال بزرگى است كه مبادا ما دچار اين بدفهمى و كجفهمى بشويم. بنده به اين تلاوتها خيلى اعتقاد دارم … ليكن همه اينها مقدمه است؛ مقدمه براى حاكميت فضاى فرهنگى قرآن در ذهن جامعه ما. يعنى شما جوان مسلمان، مرد و زن مسلمان، كودكان مسلمان بايد با قرآن انس پيدا كنيد. قرآن را به معناى حقيقىِ مخاطب قرار گرفتنِ در مقابل خدا، بخوانيد و در آن تدبر كنيد و از آن بياموزيد. مرحله بعدش هم عمل است؛ اما من
مرحله قبل از عمل را عرض مىكنم: آموختن قرآن، فهم معارف قرآن، تدبر در آيات قرآن و كلمات قرآنى.»[۱۲]
معظم له آثارى را براى عمل به قرآن بيان مىكنند: «عمل به قرآن و دستورات اسلام علاوه بر ثمرات مادى، موجب آرامش و سكينه در جامعه و سعادت مردم خواهند شد.»[۱۳]
ايشان درد اكثر جوامع را در دورى از دستورات قرآن مىدانند و چنين مىفرمايد: «امروز جوامع بشرى در اقصى نقاط عالم، به خاطر دورى از معنويت، دورى از حقيقت انسانيت، دورى از اخلاق و دورى از خدا، وضعى پيدا كردهاند كه اين همه پيشرفت مادّى هم نمىتواند آنها را خوشبخت كند. چرا؟ مگر امروز بشر از هميشه ثروتمندتر و عالِمتر نيست؟ مگر امروز بشر، بيش از هميشه با ابزارهاى آسان كننده زندگى مواجه نيست؟ پس چرا زندگى اين قدر تلخ است؟! چرا اين همه اختلاف در عالم هست؟ چرا اين همه جنگ هست؟ چرا اين همه نامردمى هست؟ چرا جوانان در ثروتمندترين كشورهاى عالم، احساس خوشبختى نمىكنند؟ آيا بشر براى خوشبختى چه چيزى لازم دارد كه در اختيارش نيست؟ جواب، يك كلمه است: بشر، پيام انبيا را كم دارد؛ بشر، نسخه آرامش بخش و آسايشبخش انبيا را در دست ندارد، يا به آن عمل نمىكند. بدبختىها اينجاست. اين قرآن، كاملترين نسخهها را در اختيار دارد.»[۱۴]
پژوهش
پژوهش در مباحث قرآنى توفيق الهى است؛ اين پژوهش در سخنان مقام معظم رهبرى داراى شرايط زير است:
الف) صفاى درون
يك نكته مهم در كارهاى پژوهشىِ قرآنى اين است كه فردى كه مىخواهد در طريق كار قرآن حركت بكند، دل را براى مواجهه با حقيقت ناب قرآنى آماده كند؛ يعنى آن پاكيزگى دل. اگر دل پاكيزه نباشد، آماده پذيرش حق و حقيقت از زبان قرآن نباشد، دلبسته مبانى غير اسلامى و غير الهى باشد، با قرآن مواجه بشود، از قرآن استفادهاى نخواهد كرد.[۱۵]
ب) انس با قرآن
يك نكته ديگر در مورد پژوهشهاى قرآنى اين است كه در پژوهشهاى قرآنى توجه به كارهاى علمىِ مبنايى و اصولى خيلى لازم است. اينجور نيست كه هر كس عربى بلد بود، بتواند از قرآن همه مطالب را بفهمد و درك بكند؛ بتواند يك پژوهنده قرآنى باشد؛ نه. اولًا انس با خود قرآن لازم است؛ يعنى پژوهنده قرآنى بايد با مجموع قرآن مأنوس باشد؛ تلاوت قرآن، دوباره خواندن قرآن، سه باره خواندن قرآن، تدبرهاى شخصى در قرآن، كمك مىكند به اينكه ما وقتى در يك موضوع خاصى در قرآن دنبال حقائق مىگرديم، درباره آن موضوع بتوانيم راه به جائى ببريم؛ پس خود انس با قرآن لازم است.[۱۶]
ج) آشنايى با مبادى فهم قرآن
بعد هم كيفيت استفادهى از قرآن؛ اين شيوهاى كه علماى دين ما، فقهاى ما در استفاده از آيات و روايات دارند، يك شيوه تجربه شده است، يك متد علمىِ پخته شده و رسيده و كاملًا آزموده شده است؛ اينها را بايد فرا گرفت. نمىخواهم بگويم هر كس مىخواهد پژوهش قرآنى كند، برود سالها درس طلبگى بخواند؛ مراد من اين نيست، اما پژوهش قرآنى بدون اينكه انسان مقدمات و مبادى فهم قرآن را كه از جمله آنها همين آشنايى با زبان، آشنايى با نكات و دقائق زبان، آشنايى با بعضى از مبانى اصول فقه است- كه اينها جزو چيزهاى لازم است اينها را بايد فهميد؛ و استفاده از رواياتى كه در ذيل قرآن هست. اينها همه در پژوهشهاى قرآنى مؤثر است.[۱۷]
راهكار ترويج
مقام معظم رهبرى براى ترويج فرهنگ قرآن راهكارى را ارائه مىدهند و مىفرمايد: «اگر بخواهيد قرآن در خانهها، بين بچهها، بين بزرگها، بين زنها و مردها رواج پيدا كند، بايستى قهرمانان قرآنى را احترام كنيد. اين است كه ما به اينها احترام مىكنيم. اينها حامل قرآنند، اينها عزيزند. زبان اينها عزيز است، لبها و دلهاى اينها عزيز است؛ چون با قرآن مأنوس است. جان ما به قربان قرآن!»[۱۸]
پیوست:
[۱]. سوره يوسف: ۲٫
[۲] . بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار با قاريان قرآن ۲۲/ ۰۶/ ۱۳۸۶٫
[۳] . همان.
[۴] . سوره محمد: ۲۴٫
[۵] . بيانات مقام معظم رهبرى در مراسم اختتاميه مسابقات قرائت قرآن ۱۴/ ۱۰/ ۱۳۷۳٫
[۶] . ميزان الحكمه، ح.
[۷] . كافى، ج ۲، ص ۶۰۳٫
[۸] . بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار با قاريان قرآن ۲۲/ ۰۶/ ۱۳۸۶٫
[۹] . بيانات مقام معظم رهبرى در مراسم اختتاميه مسابقات قرائت قرآن ۱۴/ ۱۰/ ۱۳۷۳٫
[۱۰]. سوره اسراء: ۹٫
[۱۱] . بيانات مقام معظم رهبرىدر مراسم اختتاميه پانزدهمين دوره مسابقات قرآن ۰۱/ ۰۹/ ۱۳۷۷٫
[۱۲] . بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامى در ديدار با قاريان قرآن ۲۲/ ۰۶/ ۱۳۸۶٫
[۱۳] . مراسم اختتاميه هفدهمين دوره مسابقات بين المللى حفظ، قرائت و تفسير قرآن كريم ۰۹/ ۰۸/ ۱۳۷۹٫
[۱۴] . بيانات مقام معظم رهبرىدر مراسم اختتاميه پانزدهمين دوره مسابقات قرآن ۰۱/ ۰۹/ ۱۳۷۷٫
[۱۵] . بيانات در ديدار جمعى از بانوان قرآن پژوه كشور ۲۸/ ۰۷/ ۱۳۸۸٫
[۱۶] . همان.
[۱۷] . همان.
[۱۸] . بيانات مقام معظم رهبرىدر مراسم اختتاميه پانزدهمين دوره مسابقات قرآن ۰۱/ ۰۹/ ۱۳۷۷٫
این مطلب بدون برچسب می باشد.