محمد سلطانى رسول عربان اشاره در مقاله پيشين گذشت كه قواى نهفته در اشيا و افعالى كه از آنها صادر مىشوند، داراى سه مزاج هستند. مزاج ثانوى را نيز به دو نوع تقسيم كرديم؛ طبيعى و صناعى. غذاهايى كه روزانه استفاده مىكنيم، بيشتر از اين دو قسم است كه در صحت جسم و اخلاق ما […]
محمد سلطانى رسول عربان
اشاره
در مقاله پيشين گذشت كه قواى نهفته در اشيا و افعالى كه از آنها صادر مىشوند، داراى سه مزاج هستند. مزاج ثانوى را نيز به دو نوع تقسيم كرديم؛ طبيعى و صناعى. غذاهايى كه روزانه استفاده مىكنيم، بيشتر از اين دو قسم است كه در صحت جسم و اخلاق ما تأثير مستقيم دارد؛ لذا اين بحث و آشنايى با قواعد آن اهميت ويژهاى دارد. گفته شد آثار اشيا يا به ماده، يا به صورت يا كيفيت و … است. اكنون دنباله آن مباحث تقديم عزيزان مىشود.
مطلب سوم
در يك وعده غذايى نبايد چند غذا را با هم تناول كرد، مگر مواردى كه استثنا مىشود. سرّ مطلب، مربوط به قواعد تركيب است. در تركيب اغذيه و ادويه، تركيب انضمامى مثل تركيب شكر با آرد نخودچى كافى نيست؛ بلكه تركيب اتحادى لازم است. تركيب انضمامى، آثار جديدى براى غذا به دنبال ندارد؛ چون آثار جديد، صورت نوعيه جديد مىخواهد و صورت نوعيه جديد هم تحقق علت قابلى را مىطلبد كه همان تحقق مزاج است. در تركيب انضمامى، مزاج محقق نمىشود؛ چون تحقق مزاج در تركيبات صناعى، راههاى مخصوص مثل طبخ دارد. از طرف ديگر در تركيب انضمامى، چون مزاج محقق نشده است، اجزاى مركب هركدام، فعل مخصوص خود را دارند و هنگامى كه وارد بدن مىشوند، حرارت غريزى بدن بايد به تعدد اجزاى مركب، فعل متعدد انجام دهد، تا قواى هر يك را بروز دهد و اين، خود به بدن فشار مىآورد. بعد از آزاد شدن قواى اين اجزاى مركب، افعال آنها روى بدن انجام مىشود. اگر اين افعال و آثار، هماهنگ نباشند به قواى بدن آسيب وارد مىكنند و در مواردى باعث تحيّر طبيعت بدن در تدبير امور بدن مىشوند و همه اينها باعث انصراف نفس از عالم قدس به عالم طبيعت مىشوند و اين، باز داشتن نفس از تكامل و ترقى در عوالم نفوس ناطقه است كه ضعف انسان را در محاسن اخلاقى به دنبال خواهد داشت.
از اميرالمؤمنين عليه السلام نقل شده است در شب نوزدهم ماه مبارك رمضان كه ام كلثوم نان جو و يك كاسه شير و ظرفى از نمك نزد حضرت آورد، حضرت به آن نظر كرد و گريست و فرمود: «اى دختر! دو نان خورش براى من در يك طبق حاضر كردهاى؟ مگر نمىدانى كه من برادر و پسرعم خود، رسول الله صلى الله عليه و آله را متابعت مىكنم و تا او از دنيا رفت، دو طعام براى او حاضر نكردند؟»[۱]
اين عمل، نه فقط يك عمل زاهدانه است؛ بلكه رعايت يك قاعده علمى است كه در تكامل نفس آدمى نقشآفرين است؛ بنابراين براى اينكه چند نوع غذا را بتوانيم در يك وعده تناول كنيم، بايد دنبال قواعد تركيب اتحادى آنها باشيم. قواعد تركيب اتحادى اغذيه، متعدد است كه بعداً به بعضى از آنها اشاره خواهيم كرد. اينك از باب مثال، به يك قاعده اشاره مىكنيم:
براى تركيب اتحادى بين انواع ادويه و اغذيه، راههاى متعددى وجود دارد. يكى از آنها، طبخ است و طبخ چند نوع غذا، قواعدى دارد. يكى از اين قواعد، رعايت زمان طبخ هر غذا است.
طبخ هر غذا، به اعتبار غلظت و لطافتش، در جدول زمانى معينى واقع مىشود؛ براى مثال گوشت، غليظتر از حبوبات و حبوبات، غليظتر از سبزيجات است. اگر بنا داريم غذايى را تهيه كنيم كه مركب از گوشت و حبوبات و سبزيجات است، نبايد همه را يك جا در ظرف پخت قرار دهيم؛ زيرا اغذيه لطيف، زودتر پخته مىشود و بعد از طى جدول زمانى پخت خود، چرخه غذايى او از بين رفته و خاصيت خود را از دست مىدهد و در نتيجه تركيب اتحاد بين آن و ساير اجزا، محقق نمىشود و چه بسا مولّد فضولات در بدن شود يا فاسد شده آن، تركيب شيميايى ناشناختهاى را با ساير اجزا انجام دهد و مولد امراض شود؛ بنابراين بايد ابتدا گوشت، در ظرفِ پخت قرار گيرد، سپس حبوبات و پس از آن، سبزيجات. به اين نحو تركيب كه اگر جدول زمانى طبخ گوشت ۶ ساعت باشد و جدول زمانى طبخ حبوبات ۳ ساعت و جدول زمانى طبخ سبزيجات ۱ ساعت، بايد ابتدا گوشت در ظرف قرار گيرد و ۳ ساعت بعد حبوبات و ۲ ساعت بعد از حبوبات، سبزيجات در ظرفِ پخت ريخته شوند. در اين صورت توانستهايم يك تركيب اتحادى بين چند نوع غذا برقرار كنيم كه بعد از طبخ، يك غذا حساب مىشود و بدن براى آزاد سازى قواى آن، يك فعل بايد انجام دهد و بعد از آزاد شدن قواى آن هم، غذا يك فعل و يك اثر در بدن به جاى گذارد كه البته اين فعل و اثر، غير از فعل اجزا است؛ بلكه اثر جديدى است كه حاصل از تركيب اتحادى بين چند غذا است.
از آنچه گفته شد، معلوم مىشود در هر مورد بايد در جست و جوى قواعد تركيب اتحادى آن باشيم؛ به همين دليل علم تركيب در اغذيه و ادويه، از اشرف علوم است. البته تركيب در غذا، يكى از موارد علم تركيب است. علم تركيب، دامنهاى وسيع دارد و شامل تركيب بين «زمان و اشيا»، «مكان و اشيا»، «رفتار و زمان»، «رفتار و مكان»، «رفتار و زمان و مكان»، «رفتار و زمان و مكان و اشيا» و امثال اينها مىشود؛ لذا نفس آشپز و خصوصيات روحى و روانى او در غذا مؤثر است. اين مطلب، در گفتار اهل بصيرت ديده مىشود و اينها هم از شاخصههاى علم تركيب است. در روايات است پولى كه از آن، غذا تهيه مىشود بر نوع اثر غذا مؤثر است.[۲] مجمع البيان از اميرالمؤمنين عليه السلام نقل مىكند:
إنّ رجلًا قال له إنّى مرجع بطنى فقال عليه السلام: ألك زوجه؟ قال: نعم، قال عليه السلام: استوهب فيها شيئا من مالها طيبه نفسها ثمً اشتر به عسلًا ثم اسكب عليه من ماء السّماء ثم اشربه فأنى سمعت الله سبحانه يقول فى كتابه
«وانزلنا من السّماء ماء طهوراً»[۳]
وقال:«يخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فيه شفاء للنّاس»[۴]
وقال«فإن طبن لكم عن شىء منه نفسا فكلوه هنيئا مريئا»[۵]
واذا اجتمعت البركه و الشفاء و الهنئ المرئى شفيت إنشاءالله
؛ از اين روايت به دست مىآيد عسلى كه از مال هديه شده از دارايى همسر تهيه شده، حامل اثر ديگرى است؛ چون خود عسل به دليل آيه شفا است. خريد آن از پول خاص، جزء تركيب اين دوا قرار گرفته است؛ پس معلوم مىشود پولى كه از آن، غذا يا دوا تهيه مىشود، اثر خاص روى غذا دارد و اينها همه از شاخصههاى علم تركيب است و اين امر، بسى كار و تحقيق مىطلبد.
پیوستها:
[۱] .بحار الانوار، مجلسى، لبنان، مؤسس الوفا، بيروت، ۱۴۰۴ ق، ج ۴۲، ص ۲۷۵٫
[۲] . وسائل الشيعه، حرّ عاملى، مؤسسه آل البيت، ۱۴۰۹ ق، ج ۲۱، ص ۲۸۵٫
[۳] . سوره فرقان: ۴۸٫
[۴] . سوره نحل: ۶۹٫
[۵] . سوره نساء: ۴٫
این مطلب بدون برچسب می باشد.