خداوند متعال مخاطبش را انبياء قرار مى دهد و اين دستور را مى فرمايد كه: يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَليمٌ (مومنون ۵۱) اى پيامبران! از غذاهاى پاكيزه و گوارا بخوريد، و عمل صالح انجام دهيد، كه من به آنچه انجام مى دهيد آگاهم. 🔸در این آیه خداوند […]
خداوند متعال مخاطبش را انبياء قرار مى دهد و اين دستور را مى فرمايد كه:
يا أَيُّهَا الرُّسُلُ كُلُوا مِنَ الطَّيِّباتِ وَ اعْمَلُوا صالِحاً إِنِّي بِما تَعْمَلُونَ عَليمٌ (مومنون ۵۱)
اى پيامبران! از غذاهاى پاكيزه و گوارا بخوريد، و عمل صالح انجام دهيد، كه من به آنچه انجام مى دهيد آگاهم.
🔸در این آیه خداوند متعال، أكل «طيّب» را پايه و زیر بنای انجام عمل صالح قرار مى دهد. خوراک ما هر چه طيب تر باشد عمل صالح تری از ما صادر می شود.
🔹هيچ كلمه اى در فارسی شاید نباشد که معنای طيب را کاملا برساند.
طیب بودن اعم از حلال بودن است.
حلال بودن نقطه شروع و ابتدائی طیب بودن است. از جمله جرميّت در يك خوراكى هر چه ثقيل تر باشد انسان را ارضى تر و سنگين تر مى كند و هر چه طيب تر باشد روح و نفس انسان لطيف تر و برای انجام اعمال صالح سبک تر خواهد بود.
🔸اگر از مواد ارضى و جرمدار و سنگین در هر غذايى بيشتر باشد ما را ثقيل تر خواهد كرد و توفيقات را از ما خواهد كاست.
اگر غذا شرایط لازم را داشته باشد يك لقمه آن می تواند يک نفر را در ۲۴ ساعت بس باشد و او را نگه دارد منتهى ببينید ما چه بلايى بر سر خودمان می آوریم.
🔸ده پانزده رقم از غذاها و مواد را با هم مخلوط مى كنيم در حالی که بخشى از آن را اصلاً نفس نمی پذیرد چون ابهام دارد و نمى داند این چى هست.
🔹مثلا يک سرى چيزها را تركيب می کنند مثل قارچ، فلفل، گوشت گاو و غيره و يك چيزى درست مى كنند و يك پنير پيتزا هم روى آن مى كشند و داخل تنور مى گذارند. ظاهرش را براى حس بويائى تحريك كننده قرار مى دهند.
🔸برای كافر، مشرک و منافق كه همّشان پركردن شكم است خوب است؛ لذت حيوانی اش را هم مى برند. اشکالی هم ندارد؛ اما مؤمنى كه غذا را براى انجام عمل صالح مى خواهد و بايد طيّب بخورد؛ اين طيب غذا نيست. از اين جهت كه نفس در اين خوراكى ها ابهام دارد. برای نفس بايد مواد غذایی، شفاف باشد که اين ها چیست؟
بايد غذا غير از حلال بودن و طهارت، براى نفس طيب هم باشد يعنى بايد معنى شده باشد.
مثلا وقتى كه نان و مغز گردو و كشمش را در يک فضاى آرام براى فرد گرسنه مى گذارند نفسش مى شناسد، نفس هم مغز گردو را مى شناسد، هم كشمش را مى شناسد و هم نان را مى شناسد.
🔸لذا امكان هماهنگ شدن بين غذا و نفس مؤمن امكانپذير هست ولى غذاهایی مثل پيتزاى مخلوط را وقتى جلوي نفس مى گذارند؛ براى نفس ترجمه نشده كه مواد اوليه اين چیست و چگونه تهيه شده است؛ لذا غذا از طيب بودن دور مى شود فقط شكم پر مى شود ولى انسان دور مى افتد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.