🔻خداوند متعال در سوره شعراء، مراتب بلند توحيدي را براي حضرت ابراهيم علیه السلام بيان ميكند. 🔸آنجا که از زبان ایشان می فرمايد: الَّذي خَلَقَني فَهُوَ يَهْدينِ* وَ الَّذي هُوَ يُطْعِمُني وَ يَسْقينِ*وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفينِ*وَ الَّذي يُميتُني ثُمَّ يُحْيينِ * (شعراء:۸۱-۷۸) 🔹ترجمه: آن كس كه مرا آفريده همو راهنماييم مى كند* و آن […]
🔻خداوند متعال در سوره شعراء، مراتب بلند توحيدي را براي حضرت ابراهيم علیه السلام بيان ميكند.
🔸آنجا که از زبان ایشان می فرمايد:
الَّذي خَلَقَني فَهُوَ يَهْدينِ* وَ الَّذي هُوَ يُطْعِمُني وَ يَسْقينِ*وَ إِذا مَرِضْتُ فَهُوَ يَشْفينِ*وَ الَّذي يُميتُني ثُمَّ يُحْيينِ *
(شعراء:۸۱-۷۸)
🔹ترجمه: آن كس كه مرا آفريده همو راهنماييم مى كند* و آن كس كه او به من خوراك مى دهد و سيرابم مىگرداند* و چون بيمار شوم او مرا درمان مى بخشد*و آن كس كه مرا مى ميراند و سپس زنده ام مى گرداند.
🔸این آیات يك مرتبه توحيديِ عالي را براي حضرت ابراهيم علیه السلام ، بيان ميكند.
رزق دست خدا است. همه این را ميگويند؛ اما اين چينشِ عبارت كه هم اطعام و هم سقايت را مستقيم مستند به حق تعالي بكند فراتر از آنچه است، كه مردم بصورت زباني ميگويند.
🔹ایشان می گوید: غذايي كه من ميخورم و حتي آبي كه مينوشم را خداي متعال به من داده است؛ نه اينکه ايشان توجهي به اسباب و ادوات نداشته باشد يا بدون اسباب به دستش ميرسيده است بلکه آن قدر، ظهور و تجلّي حق را، به چشم ميديده كه دیگر سببيّت اسباب ظاهري را ضعيف ميبيند و درست هم همين است.
🔻ایشان حتي ضحك(خنده) و بكاء(گریه) را به خدا نسبت می دهد. اگر كسي موحد نباشد، نمی تواند این امور را مستقيم به حق تعالي مستند ببيند.
🔸يعني اين جوري نبوده كه حضرت ابراهيم عليه السلام بدون سبب می خندیده يا بدون سبب گريه می کرده است؛ بلکه گریه و خنده اش سبب داشته اما به سبب توجهي نداشته و از حق تعالي مي دیده است.
🔹اگر شخصی در يك مجلسي وارد شد و فرض كنيد مثلاً براي روضه حضرت سيدالشهداء علیه السلام يك گريه مفصلي كرد، این شخص ميتواند فقط منبري را ببيند؛ [و بگوید او مرا به گریه در آورد] همچنین ميتواند آنقدر توجه توحيدي اش بالا باشد كه تأثير سبب اصلي را از اسباب بعدی اقوي ببيند.
🔸اين نهايت توجّه توحيدي است كه همه امور را حتي ضحك و بكاء و اطعام و سقايت را ، قبل از اينكه به اسباب ظاهري و خودش مستند بكند؛ به حق تعالي مستند مي بیند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.