خداوند اميرالمؤمنين را شاهد بر توحيد و نبوت معرفی می کند و مي فرمايد: وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلا قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب (رعد:۴۳)
ترجمه: آنها که کافر شدند میگویند: «تو پیامبر نیستی!» بگو: «کافی است که خداوند، و کسی که علم کتاب (و آگاهی بر […]
خداوند اميرالمؤمنين را شاهد بر توحيد و نبوت معرفی می کند و مي فرمايد:
وَ يَقُولُ الَّذينَ كَفَرُوا لَسْتَ مُرْسَلا قُلْ كَفى بِاللَّهِ شَهيداً بَيْني وَ بَيْنَكُمْ وَ مَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْكِتاب (رعد:۴۳)
ترجمه: آنها که کافر شدند میگویند: «تو پیامبر نیستی!» بگو: «کافی است که خداوند، و کسی که علم کتاب (و آگاهی بر قرآن) نزد اوست، میان من و شما گواه باشند!»
در روایت دارد که اميرالمؤمنين عليه السلام همان عالمِ به كتابی است که شهيد بين خلق، رسول خدا و خداي تعالي است.
(بصائر الدرجات في فضائل آل محمد ص، ج۱، ص: ۲۱۲)
اين خيلي مرتبه است. خداوند چه جوري از اميرالمؤمنين علیه السلام تعريف كند. مورد اتفاق شیعه و سنی است كه منظور از «من عنده علم الكتاب» آقا اميرالمؤمنين علیه السلام است. در این آیه خود رسول خدا صلی الله علیه و آله را نمي آورد بلكه مي فرماید:
خدا و «من عنده علم الكتاب» شاهد هستند.
اين، خيلي حرف است. خيلي از مواقع اميرالمؤمنين عليه السلام را به گونه اي تحت ظلّ نبوت ارائه ميكند اما اينجا مشكل مردم با رسول خدا صلي الله عليه و آله و سلم در پذيرش و عدم پذيرش رسالت مطرح است؛ آن وقت آن طرف شاهد مي خواهند و شاهد معرفی می شود.
اميرالمؤمنين علیه السلام در جنب حق تعالي براي شاهد بودن قرار گرفته است.
برخی از منابع اهل سنت در این زمینه:
(ابونعيم، احمد بن عبدالله، النور المشتعل من كتاب ما نزل من القرآن فى على عليه السلام، ۱جلد، ايران. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى. سازمان چاپ و انتشارات – ايران – تهران، چاپ: ۱، ۱۴۰۶ ه.ق، ص۱۲۵)
(رسعنى، عبدالرزاق بن رزقالله، رموز الكنوز فى تفسير الكتاب العزيز، ۹جلد، مكتبة الأسدي – عربستان – مكه مكرمه، چاپ: ۱، ۱۴۲۹ ه.ق، ج۹، ص۳۴۳)
(حسكانى، عبيدالله بن عبدالله، شواهد التنزيل (ترجمه روحانى)، ۱جلد، دار الهدى – ايران – قم، چاپ: ۱، ۱۳۸۰ ه.ش، ص۱۵۵)
این مطلب بدون برچسب می باشد.
تلفن تماس : 5-02537840700
info@bonyadhad.ir
آدرس: قم ، خیابان صفائیه ، کوچه 23 ، پلاک 8