🔻باید تمايل و توجهات به آخرت باشد، نه به دنيا. اگر تمايل و توجهات دنيايى شد آخرش يك جايى شيطان براي انسان دام مىگذارد. شيطان هم مىداند كه هر كسى يك مواظبت هائى دارد، به آنها كار ندارد؛ بلکه روي شناختى كه از افراد دارد براى طول مدت دام مىگذارد. 🔸می داند ضعف هر كسى […]
🔻باید تمايل و توجهات به آخرت باشد، نه به دنيا. اگر تمايل و توجهات دنيايى شد آخرش يك جايى شيطان براي انسان دام مىگذارد. شيطان هم مىداند كه هر كسى يك مواظبت هائى دارد، به آنها كار ندارد؛ بلکه روي شناختى كه از افراد دارد براى طول مدت دام مىگذارد.
🔸می داند ضعف هر كسى از كجاست. به همان ناحيه براى دور دستش اميد مىبندد و براى هر كسى يك طور دام پهن می کند. مخصوصا امور مالى، منشأ خيلى از مضلّات است، محبت به دنيا، آرام آرام انسان را به انحراف می کشاند. وقتى اهتمام و توجه به دنيا بود همين كافى است كه انسان بين افراد فرق بگذارد. خيلى انگل بدى در جان انسان است که به حسب مقدار دارایی، بین افراد فرق می گذارد.
🔹کم کم انسانِ دنیا طلب، ملاك و قواعدش فرق مىكند. تا آرام آرام، يك جايى با يكى از اين موارد به انحراف كشيده مىشود؛
🔻حتی به اینجا كه قناعت نمىشود، آرام آرام در عبادات انسان اثر مىگذارد. عباداتى كه در جمع است با عباداتى كه در تنهايى است متفاوت می شود. اينها دیگر خيلى شرك است.
🔸اول كمرنگ مىآيد بعد پررنگ مىشود. کم کم رسوخ مىكند و در اين حدّ باقى نمىماند. بيچاره آدمى به هواى اين بوده كه چقدر عبادت مىكند؟! نگو كه متفاوت مىشود.
🔹صفات بد و خوب انسان، خيلى با هم همسايه هستند. انسان با حبّ جاه آرام آرام خودش را در دنيا و مسائل دنيايى صاحب حق مىكند و اين خيلى آفت بزرگى است.
🔸عجيب است كه اهل بيت علیهم السلام فرمودند همه بدىها در صندوقى است و كليد و مفتاحش، محبت به دنيا است.
(مشكاة الأنوار في غرر الأخبار ؛ النص ؛ ص۲۶۴)
🔹محبت به دنيا كه مىآيد ديگر همه امور را تحت الشعاع قرار مىدهد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.