۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » صفحه اصلی » مقالات برگزیده
  • 06 ژانویه 2016 - 7:14
  • 255 بازدید

بحثی پیرامون توكل‏

حجت الاسلام والمسلمين مهدى احمدپور مفهوم‏شناسى‏ در ادبيات اخلاقى اسلام، توكل به معناى انقطاع و سلب اعتماد انسان از اسباب ظاهرى و توجه و اعتماد بر حق تعالى به عنوان مسبب‏الاسباب در تمام امور زندگى است.[۱] همانطور كه يك درخت از سه قسمت ريشه، تنه و برگ و بار تشكيل شده براى توكل نيز مى‏توان […]

حجت الاسلام والمسلمين مهدى احمدپور

  1. مفهوم‏شناسى‏

در ادبيات اخلاقى اسلام، توكل به معناى انقطاع و سلب اعتماد انسان از اسباب ظاهرى و توجه و اعتماد بر حق تعالى به عنوان مسبب‏الاسباب در تمام امور زندگى است.[۱] همانطور كه يك درخت از سه قسمت ريشه، تنه و برگ و بار تشكيل شده براى توكل نيز مى‏توان سه ساحت شناختى، نفسانى و رفتارى در نظر گرفت. توكل در نظام شناختى و عقيدتى اسلام مبتنى بر اين اعتقاد است كه در مجموعه نظام هستى تنها موجود مؤثر مستقل خداوند سبحان است. آنگاه كه اعتقاد مزبور در جان انسان نقش مى‏بندد و فضاى دل را عطر و بوى اتصال به يار و انقطاع از اغيار فرا مى‏گيرد، توكل از ساحت علمى به ساحت نفسانى وجود انسان راه پيدا مى‏كند و زمانى كه اين انديشه درونى از ساحل شناخت عقلى و باور قلبى فاصله مى‏گيرد و در مواجهه با امواج بلند و پرتلاطم زندگى، ظهور و بروز پيدا مى‏كند توكل در ساحت رفتار نيز جلوه‏گر مى‏شود و علامت حصول آن، اين است كه انسان از كمى و زيادى و بود و نبود اسباب ظاهرى دچار اضطراب و بى‏قرارى نمى‏شود و آرامش از كف نمى‏دهد. توكل به معناى صحيح كلمه از جواهر و درر آموزه‏هاى اخلاقى اسلام است كه نقشى بى‏بديل در آفرينش شخصيت اخلاقى مسلمان حقيقى بر عهده دارد.

لازم به ذكر است كه ميان توكل (و اعتماد) بر خدا و اعتماد به نفس و سعى و تلاش خود انسان، منافاتى وجود ندارد زيرا نه اعتماد به نفس به اين معناست كه انسان تنها خودش را عامل كاميابى و موفقيت در زندگى بداند و نه توكل به معناى واگذارى كامل و دست شستن از هر گونه تلاش و كوشش در راه نيل به مقاصد زندگى است. اميرالمؤمنين عليه السلام در جنگ جمل به محمدبن حنفيه فرمود: «

تزول الجبال و لاتزل عض على‏

ناجذك اعر الله جمجمتك تد فى الارض قدمك ….. و اعلم انّ النصر من عند الله سبحانه‏»[۲].

در منابع اسلامى توكل بر خدا، علاوه بر اينكه از لوازم ايمان و از واجبات اخلاق ايمانى دانسته شده‏

ازدواج:

«وانكحوا الايامي منكم والصالحين من إمائكم ان يكونوا فقراء يغنهم الله من فضله و الله واسع عليم‏»[۳].

كاميابى و موفقيت:

«وما توفيقي الا بالله عليه توكلت و اليه انيب‏»[۴].

نصرت و پيروزى:

«وان يخذلكم فمن‏ذا الذي ينصركم من بعده و علي الله فليتوكل المؤمنون‏»[۵].

صبر بر سختى‏ها:

«ولنصبرن علي ما ءاذيتمونا و علي الله فليتوكل المؤمنون‏»[۶].

بعد از مشاوره و تصميم‏گيرى و قبل از عمل:

«فإذا عزمت فتوكل علي الله‏»[۷].

  1. نتايج و پيامدها

مسافرى كه عازم سفر مهمى باشد با تهيه هر كدام از وسايل، خيالش از جهاتى آسوده مى‏شود و به سراغ تهيه ساير وسايل سفر مى‏رود. در واقع، هر كدام از اين وسائل، نيازى از نيازهاى او را در سفرى كه در پيش رو دارد برطرف مى‏كنند. اتصاف انسان به هر كدام از ويژگى‏هاى مثبت اخلاقى نيز چنين حالتى دارد يعنى با برخوردارى از هر كدام از آنها براى سفر آماده‏تر مى‏گردد. البته سفر واقعى و وجودى انسان دو مرحله دارد يكى مرحله‏اى كه با تولد او شروع شده است و كم و كيف و نحوه حركت در آن به دست خود اوست و دوم، مرحله‏اى كه با مرگ آغاز مى‏شود و سير و سفر در آن از اختيار انسان خارج است. برخوردارى‏هاى مثبت اخلاقى، انسان را در هر دو مرحله براى سير بهتر و سفر مطلوب‏تر مدد مى‏كند بلكه فضايل مهم‏ترين توشه‏اى است كه چنين كاركردى دارد. اكنون به عنوان نمونه به برخى از تأثيرات مثبت توكل اشاره مى‏شود:

الف) قدرت‏مندى‏

يكى از مهم‏ترين نيازمندى‏هاى انسان در زندگى، نياز به حامى و پشتيبان است. كسى كه خود را در مواجهه با سختى‏ها و مشكلات فراوان زندگى، تنها احساس مى‏كند خيلى بيشتر احتمال دارد كه در برابر آنها خود را ببازد و دچار يأس و نااميدى شود تا كسى كه چنين احساسى ندارد و برعكس خود را كاملا قوى و مجهز مى‏بيند. از تأثيرات مهم توكل در حيات انسان مؤمن اين است كه او را به زندگى، دلگرم و اميدوار و در مقابل سختى‏ها، سخت و مقاوم مى‏كند و اين به بركت اتكاى به منبع اميد و قدرت حاصل مى‏گردد چنان كه در روايت است كه «من اراد ان يكون اقوي الناس فليتوكل علي الله‏»[۸]

ب) دارايى و بى‏نيازى‏

يكى ديگر از عناصر مهم حيات انسانى، احساس دارايى و بى‏نيازى است و برخوردارى از آن براى انسانى كه اگر با ديده اعتبار به خويش بنگرد همه وجودش را لبريز از نياز و نيازمندى مى‏بيند فوق‏العاده اهميت دارد. البته همه به اين نيازمندى توجه دارند ولى هر كس به نحوى در پى رفع آن برمى‏آيد. برخى كه دقيق و عميق به اين نيازمندى و ابعاد آن توجه نمى‏كنند براى برآوردن آن به سراغ داروهاى موهوم و مُسكّن‏هاى موقتى مى‏روند و دارايى جان خويش را در اقلام ناپايدارى مانند فرزند و خانه و اتومبيل و جاه و جمال مى‏جويند و برخى ديگر كه با ديده اعتبار، جنس و عمق نيازمندى خويش را نگريسته‏اند، داروى جان خويش را نه در برخوردارى از ماديات بلكه در اتصال و اتكال به دارايى كه او را با نياز و نيازمندى ميانه‏اى نيست يافته‏اند. چنان كه در روايت است كه «الغني و العزّ يجولان في قلب المؤمن فاذا وصلا الي مكان فيه توكل اقطناه‏»[۹].

ج) تشخيص حق و باطل‏

يكى ديگر از نيازمندى‏هاى انسان در مسير زندگى، نياز به قوه تشخيص حق از باطل است و اين غير از توان عقلى است. اين نور و نيروى ديگرى است كه در پرتو ايمان و توكل حقيقى، نصيب انسان مى‏شود. بسيار بوده و هستند كسانى كه مغزهاى درجه اول علمى دنيا به حساب مى‏آمده‏اند اما حق را نفهميدند و باطل را تشخيص ندادند و به دام شبهات، گرفتار شدند. حق تعالى به عنوان بهترين خيرخواه و آگاه‏ترين دستگير و راهنما است كه توكل بر او در هنگامه نبرد حق و باطل آنگاه كه باطل براى فريب انسان، به صورتى حق به جانب، جلوه‏گر مى‏شود، به افشاى باطل مى‏پردازد و راه حق را براى انسان روشن مى‏كند. اميرالمؤمنين عليه السلام در اين باره فرموده‏اند «

من يتوكل علي الله سبحانه أضاءت له الشبهات‏»[۱۰].

د) آرامش و بهجت‏

يكى ديگر از دستاوردهاى توكل كه در منابع اسلامى مورد توجه قرار گرفته، نشاط و آرامش معنويى است كه در سايه جدايى و فاصله گرفتن از بدى‏ها و ايمنى از خطرات دشمنان، در نتيجه توكل و اعتماد بر حق تعالى در زندگى ايمانى نصيب انسان متوكل مى‏شود.

اگر انسان در راه درستى و صداقت و پرهيز از كژى‏ها و ناراستى‏ها گام بردارد و در اين مسير كه طبعاً بى‏خطر هم نخواهد بود حقيقتاً بر خداوند متعال توكل كند قطعاً از نعمت دستگيرى الهى و آرامش و بهجتى كه در پى آن است برخوردار خواهد شد؛ چنانكه در روايت است: «التوكل علي الله نجاة من كل سوء و حرز من كل عدو»[۱۱].

  1. راه‏هاى دستيابى به توكل و نگهدارى آن‏

از آنجا كه توكل با ساحت‏هاى سه‏گانه عقل و جان و جوارح وجود انسان در ارتباط است براى تحصيل، حفظ و تقويت آن بايد ترتيب اين ساحت‏ها و كيفيت توكل در هر كدام را مورد توجه قرار داد.

توكل در بستر جهان‏بينى صحيح توحيدى و فكر و انديشه منور ايمانى، متولد مى‏شود. بنابراين اولين گام براى تحصيل توكل، تحصيل بينش و اعتقاد صحيح توحيدى است. بسيارى از ما بينشى سطحى و غير دقيق و احياناً نادرست، نسبت به مباحث مهم و تأثيرگزارى مانند هستى‏شناسى، خداشناسى و امثال آن داريم و از آنجا كه هر بذرى در هر زمينى و با هر شرايطى امكان رشد و رويش نمى‏يابد، بايد ابتدا به اين انديشه مبنايى صحيح برسيم كه سررشته تمام امور عالم به دست خداى يكتاى بى‏همتاست و غيرخدا از پيش خود، هيچ گونه تأثير و دخالتى ندارد و نمى‏تواند داشته باشد. گام دوم، رساندن اين بينش از ساحت عقل و انديشه به ساحت قلب و جان است و آن راههايى دارد كه از جمله آنهاست:

الف) مطالعه و تأمل در آيات و رواياتى كه در فضيلت و مدح توكل وارد شده است.

ب) تفكر و تدبر در اينكه خداوندى كه انسان را از كتم عدم به وجود آورده و همه احتياجات او را در دوران مختلف رشد و نموّ او فراهم نموده و از مادر به انسان مهربان‏تر است، ضمانت كرده كه امور متوكلين را كفايت كند و چنين خدايى كه از عجز و نقص و سهو و خلف وعده مبراست، محال است كه انسان را تنها بگذارد.

ج) مطالعه احوال متوكلين واقعى و نحوه معامله خداوند سبحان با ايشان، از كفايت هزينه‏هاى زندگى، دفع شر دشمنان، نصرت و يارى دوستان و بيگانگان و امثال اينها.

د) دوستى و همنيشينى با اهل توكل اما گام سوم كه ظرف ظهور و بروز فضيلت توكل در اعمال و رفتار انسان است برخى اوقات خود به خود و بر اثر قوت مراتب قبلى، بر آنها مترتب مى‏شود اما در موارد بسيارى- به دليل اينكه قلب انسان به طور طبيعى، بيش از اينكه تابع عقل و انديشه باشد تابع توهّم و تخيل است- اين ترتب از طريق تحريص و تحميل نفس بر توكل و تن دادن به لوازم آن پديد مى‏آيد تا آنجا كه تمام ساحات وجودى انسان بر توكل و اعتماد بر خداوند سبحان سازگار و هماهنگ شوند.

البته طبيعى است كه حفظ توكل نيز مانند نگهدارى ساير فضايل اخلاقى منوط بر مراقبت مداوم و تقويت مبانى علمى و روانى و عزم و مواظبت بر ادامه جدى و عملى توكل، در تمام صحنه‏هاى زندگى است.

پیوست:

[۱] . ر. ك: امام خمينى« قدس سره»،« شرح حديث جنود عقل و جهل»، ص ۲۰۰ و« شرح چهل حديث»، ص ۲۱۴٫

[۲]. نهج‏البلاغه، خطبه ۱۱: يعنى: اگر كوه‏ها از جاى كنده شود، تو بر جاى خويش بمان، دندان‏ها را بر هم بفشار و كاسه سرت را به خدا عاريت ده، پاى در زمين كوب …. و بدان كه پيروزى از سوى خداست.

[۳]. ر. ك: امام خمينى« قدس سره»،« شرح حديث جنود عقل و جهل»، ص ۲۰۰ و« شرح چهل حديث»، ص ۲۱۴٫

[۴].نهج‏البلاغه، خطبه ۱۱: يعنى: اگر كوه‏ها از جاى كنده شود، تو بر جاى خويش بمان، دندان‏ها را بر هم بفشار و كاسه سرت را به خدا عاريت ده، پاى در زمين كوب …. و بدان كه پيروزى از سوى خداست.

[۵] . سوره نور: ۳۲٫

[۶] . سوره هود: ۸۸٫

[۷] . سوره آل‏عمران: ۱۶۰٫

[۸] . سوره ابراهيم: ۱۲٫

[۹] . سوره آل‏عمران: ۱۵۹٫

[۱۰] .بحارالانوار، ج ۶۸، ص ۱۴۳، يعنى: هر كه مى‏خواهد قوى‏ترين مردم باشد بايد بر خدا توكل كند.

[۱۱] . بحارالانوار، ج ۷۵، ص ۱۸۶، يعنى: بى‏نيازى و عزت در قلب مؤمن در گردش‏اند تا زمانى كه به مكان توكل برسند و در آنجا متوطن شوند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

جواب سئوال زیر را وارد نمایید *