۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » صفحه اصلی » مقالات برگزیده
  • 05 ژانویه 2016 - 14:42
  • 269 بازدید

طب و اخلاق (۳)

محمد سلطانى و رسول عربان‏ اشاره‏ در مقاله پيش، درباره اقسام خوراكى‏ها و نيز فعل و انفعالات آن‏ها در بدن پرداختيم و خوراكى‏ها را به دوازده نوع غذاها، دواها، غذاهاى دوايى و دواهاى غذايى … تقسيم كرديم. اكنون براى تكميل و روشن شدن بيشتر آن اقسام، مطالبى تذكر داده مى‏شود، تا شناختى كامل‏تر و بهتر […]

محمد سلطانى و رسول عربان‏

اشاره‏

در مقاله پيش، درباره اقسام خوراكى‏ها و نيز فعل و انفعالات آن‏ها در بدن پرداختيم و خوراكى‏ها را به دوازده نوع غذاها، دواها، غذاهاى دوايى و دواهاى غذايى … تقسيم كرديم. اكنون براى تكميل و روشن شدن بيشتر آن اقسام، مطالبى تذكر داده مى‏شود، تا شناختى كامل‏تر و بهتر حاصل شود.

مطلب اول‏

در دواها و غذاها، قوا و نيروهايى‏[۱] نهفته است كه سبب تأثيرات و افعالى در بدن مى‏شود. اين قوا، داراى مراتبى هستند؛ و افعالى هم كه از آن‏ها صادر مى‏شوند نيز همان مراتب را دارند كه به توضيح آن‏ها مى‏پردازيم:

  1. كيفيت و مزاج اولى:

افعال و آثار ادويه و اغذيه‏اى است كه مقتضاى مزاج عناصر اشيا است؛ يعنى اجزاى اوليه‏اى كه غذا از آن‏ها تشكيل شده است و عبارتند از اركان چهارگانه (خاك، آب، هوا، نور خورشيد) و كيفيات اوليه كه عبارتند از حرارت، برودت، رطوبت و يبوست؛ مانند گرمى و سردى كه زنجبيل يا خرفه در بدن ايجاد مى‏كند.

  1. مزاج و كيفيت ثانوى:

وقتى دوا يا غذايى مركب از چند جزء باشد، اين مركب، داراى مزاج و كيفيتى غير از مزاج تك تك اجزاى خود است و تأثير ديگرى غير از تأثير اجزاى خود در بدن ايجاد مى‏كند چون هر دوا و غذاى مركبى، از اجزايى تركيب شده است. از طرفى، اجزاى خود آن‏ها، مزاجى براى خود دارند و از عملكرد مزاجِ اجزاى اوليه در يك ديگر، كيفيات دومى به دست مى‏آيد كه از لوازم كيفيات اوليه است؛ مثل اين‏كه غذا يا دوا به واسطه برودت مفرط يا يبوست مفرط ايجاد قبض در بدن مى‏كند و مانند احراق كه به واسطه حرارت مفرط در اخلاط بدن ايجاد احتراق در خون مى‏كند.

برخى دواها و غذاهاى مركب داراى مزاج ثانوى‏اند و اين‏ها خود بر دو قسم است:

الف. مزاج ثانوى طبيعى، مانند شير كه مركب است از دهنيت (چربى)، مائيت (آب)، جبنيت (ماده پنير) و صاحب كتاب مفرح القلوب در اينجا مى‏فرمايد:

مزاج ثانوى طبيعى همان مركب القوى است؛ يعنى هرچه كه داراى آثار متعدد است، مركب القوى است؛ اما در عرف عام مركب القوى به چيزى گفته مى‏شود كه دو اثر متضاد داشته باشد كه برخى از تأثيرات زود ظاهر مى‏شود و بعضى ديرتر؛ مثل ترياك كه اول ايجاد حرارت مى‏كند و بعد ايجاد برودت و در مواردى از تأثيرات داخل ظاهر مى‏شود و در خارج از بدن اثر ديگرى دارد؛ مثل كلم و ترب و عدس كه اگر از خارج ضماد شوند و روى عضو گذاشته شدند، منضج و محلل ماده هستند؛ ولى اگر خورده شوند، ضد اين دو اثر را ايجاد مى‏كنند.

ب. مزاج ثانوى صناعى كه اين هم بر دو قسم است:

  1. متوافق القوه: مزاج ثانوى مركب، موافق با مزاج اجزا مى‏باشد و اين، در صورتى است كه مزاج همه اجزا مانند هم باشند؛ مثل آش جو كه مركب از جو و گشنيز و كاهو و برگ چغندر و اسفناج و عدس باشد كه همه اين‏ها مزاج سرد دارند.
  2. متضاد القوه: مزاج ثانوى مركب مخالف با مزاج اجزا باشد و اين، در صورتى است كه مزاج اجزا متفاوت باشند؛ مثل سكنجبينِ‏ عسلى كه مركب از سركه و عسل است و مزاج تقريباً معتدلى دارد در حرارت و برودت؛ در حالى كه سركه سرد و عسل گرم است.

مزاج ثانوى صناعى چون شامل تمام معجون‏هاى دوايى و غذايى مى‏شود، شناخت قواعد آن اهميت فوق العاده‏اى دارد. بايد بدانيم چه چيز را با چه چيز ديگر و به چه مقدار از هر كدام تركيب كنيم، تا دارو و غذايى مركب با آثار دلخواه و مثبت در بدن حاصل شود. چون بسيارى از خوراكى‏هاى روزمره ما مركبند، لذا شناخت قواعد و مزاج ثانوى مركبات اهميت ويژه‏اى مى‏يابد؛ مثلًا براى تقويت مغز، گوشت مرغ بايد با نخود پخته شود و در سرد مزاجان كمى دارچين و زعفران به آن اضافه شود و در گرم مزاجان، با مقدارى گلاب خوش‏بو شود و براى تقويت قواى عمومى بدن امام صادق عليه السلام فرمود:

شكى نبى من الانبياء الى الله عزوجل الضعف فقال له اطبخ اللحم باللبن فانهما يشدّان الجسم؛[۲]

پيامبرى از پيامبران درباره ضعف بدنش به خداوند شكايت كرد و خداوند فرمود: «گوشت را با شير بپز كه اين دو، جسم را محكم مى‏كنند»

همچنين رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود:

شكى نوح عليه السلام الى ربه ضعف بدنه فاوحى الله تعالى اليه ان اطبخ اللحم باللبن فَكُلْها فانى جعلتُ القوة و البركة فيهما؛[۳]

حضرت نوح از ضعف بدنش به خدا شكايت كرد. خداوند متعال به او وحى فرمود: «گوشت را با شير بپز و بخوركه من، قوت و بركت را در اين دو قرار داده‏ام.

و در روايت، اين تركيب براى رفع ضعف قلب كه شايد منظور ضعف نفس باشد، نيز توصيه شده است.

بنابراين بحث تركيب غذا در اصلاح و تهذيب اخلاق و نفس، بسيار مهم است. گاهى بايد قواى حيوانى تضعيف شود، تا اخلاقى اصلاح شود و گاهى بايد قواى عمومى بدن يا مغز يا قلب تقويت شود، تا مشكلى اخلاقى حل شود و با تركيب نادرست و جاهلانه، نتيجه معكوس مى‏گيريم و كار اصلاح اخلاق با موانع و مشكلات بيشترى رو به رو مى‏شود؛ چون اخلاق، وابسته به امورى است كه يكى از آن‏ها تعديل قواى بدن است. چه بسا دارو و غذايى مركب قواى غضبى يا شهوى را از حدّ اعتدال خارج كند و مهار آن، بسى دشوار شود. مطالبى چند در شناخت اغذيه باقى مانده است كه در مقالات بعد به نظر خوانندگان گرامى مى‏رسانيم؛ إن‏شاءالله.

  1. افعالى كه لازمه مرتبه اولى و دومى است: به اين گونه كه اثر كيفيات اوليه يا كيفيات ثانويه با اثر و فعل صورت نوعيه تركيب مى‏شوند و اثر و فعل جديدى را ايجاد مى‏كنند؛ يعنى تركيب افعال مزاج اولى با فعل صورت نوعيه، اثرى خاص به دنبال دارد مانند اسطخودوس كه دارويى با مزاج گرم است و از تركيب حرارت آن با فعل صورت نوعيه، دوايى توليد مى‏شود كه مخصوص مغز است و اخلاط مغز را تلطيف مى‏كند؛ بنابراين گرم كردن اخلاط مغزى، اثرى خاص است كه از تركيب حرارت و فعل صورت نوعيه اسطخودوس حاصل مى‏شود كه به آن، تأثير بالخاصيه گفته مى‏شود. همچنين تركيب اثر و فعل مزاج ثانوى با فعل صورت نوعى، اثر خاصى در بدن ايجاد مى‏كند؛ مانند خنثى كردن اثر سم در پادزهرها كه نتيجه تركيب فعل مزاج ثانوى با فعل صورت نوعيه آن است؛ يعنى مركب به واسطه شدت حرارت و لطافت خود قدرت جذب بالايى پيدا مى‏كند كه اين جذب، اثر مزاج ثانوى است و به قدرت جذب، سم را به خود جذب مى‏كند و سم را باطل و خنثى مى‏كند؛ بنابراين اثر دفع سم تركيب فعل مزاج ثانوى با فعل صورت نوعيه است.

مطلب دوم‏

اشيايى كه در اطراف خود مى‏بينيم، برخى عناصر مفرد و داراى كيفيت اولى‏اند كه اين كيفيات، حاصل تأثير صورت نوعى آن‏ها در ماده آن‏ها مى‏باشد؛ مانند آتش كه داراى صورت ناريه است و از تأثير اين صورت در ماده آتش، حرارت و يبوست توليد مى‏شود و اگر اين آتش در چيز ديگرى هم عمل كند، همين تأثير را

دارد. برخى اشيا مركبند كه بيشتر چيزهاى اطراف ما، از اين قبيل است؛ مانند گياهان و جمادات و تركيب در اين اشيا كيفيتى ايجاد مى‏كند كه حاصل از تركيب كيفيات عناصر چهارگانه است و از طرفى، اين تركيب عناصر، موضوع براى قبول يك صورت نوعى خاص ديگرى مى‏شود كه تأثير خاصى هم دارد و تأثير دوا و غذا يا اجسام در بدن يا تنها به صورت است، يا فقط به ماده و يا به كيفيت تنها و يا به صورت و ماده يا به صورت و كيفيت و يا به هر سه كه تأثير هر كدام با ديگرى متفاوت است.

  1. تأثير به صورت نوعى تنها در بدن؛ مانند انداختن چيزى بر گردن كه ايجاد محبت كند، يا انگشتر در دست كردن كه هركدام داراى خاصيتى است كه اين آثار را هم تأثيرات بالخاصيه مى‏گويند. تأثير در اين قسم تنها به صورت نوعى است و فعل و كيفيت و ماده در تركيب تأثير آن دخالت ندارد؛ لذا لازم نيست خوراكى باشد؛ بلكه همين كه با بدن تماس داشته باشد- مثل بستن به بازو و انگشتر در دست كردن- تأثير خود را مى‏گذارد.
  2. تأثير ماده به تنهايى در بدن؛ مثل گندم كه تنها در بدن توليد خون مى‏كند و ايجاد برودت يا حرارت و … نمى‏كند لذا با همه مزاج‏ها سازگارى دارد.
  3. تأثير به كيفيت به تنهايى؛ مانند زنجبيل كه فقط ايجاد حرارت مى‏كند؛ گرچه اين ايجاد حرارت، لوازم متعددى به دنبال دارد؛ مثل تقويت حافظه در سرد مزاج‏ها. ولى همه آن‏ها از لوازم تأثير كيفيت زنجبيل است. البته زنجبيل صورت نوعيه و تأثير به ماده هم دارد ولى به قدرى كم است كه قابل اعتنا نيست؛ لذا آن را مندرج در مؤثرات بالكيفيه كرده‏اند و اين مطلبى است كه در همه اقسام بايد به آن توجه داشت.
  4. تأثير به ماده و كيفيت؛ مانند هندوانه و خيار و كاهو و سبزيجات كه به ماده و كيفيت در بدن تأثير دارند.
  5. تأثير به ماده و صورت؛ مانند روغن گاو و گوسفند و شير با گردو كه با تأثير به ماده بدن را تغذيه مى‏كند و به صورت نوعى ايجاد فرح و دفع سمّيت مى‏كند.
  6. تأثير ماده و كيفيت و صورت با هم؛ مانند سيب كه به ماده بدن را تغذيه مى‏كند و به كيفيت آن را بارد و سرد مى‏كند و به صورت نوعى‏اش مفرح و نشاط آور براى قلب است.
  7. تأثير صورت نوعى با فعل كيفيت؛ مانند اسطخودوس كه به كيفيت، ايجاد حرارت مى‏كند و به صورت نوعى، اين حرارت را متوجه مغز كرده و اخلاط مغز را تلطيف مى‏كند و مانند كاسنى كه سرد است و به صورت نوعى‏اش، گرفتگى‏هاى عروق كبد را باز مى‏كند و با كيفيت خود، ايجاد برودت مى‏كند.

نكته:

بعضى از مركبات، صورت نوعيه ندارند؛ مثل خاك مخلوط به آب يا شكر مخلوط با آرد نخودچى و دليل اين‏كه صورت نوعيه ندارند عدم تحقق مزاج جديد است يعنى امتزاج به تنهايى كافى نيست بلكه امتزاج اتحادى مى‏خواهد و آن هم گاهى با طبخ حاصل مى‏شود گاهى با كوبيدن و گاهى با به هم زدن بسيار و با نبود صورت نوعيه جديد، اثر جديدى ندارند و مركباتى كه صورت نوعيه دارند دو نوعند:

الف. تركيبى محكم دارند كه اجزا به هيچ وجه از هم جداشدنى نيستند و اين نوع دوا و غذاها طورى تركيب شده‏اند كه اجزاى آن‏ها با شستن يا پختن حتى پس از ورود در بدن حرارت غريزى بلكه حرارت آتش نمى‏تواند آن‏ها را از هم جدا كند؛ لذا يك كيفيت و يك خاصيت از آن ظاهر مى‏شود.

ب. تركيبى محكم و كامل ندارند، لذا اجزاى آن‏ها به شستن در بعضى موارد يا به پختن در بعضى موارد ديگر يا بعد از ورود به بدن در بعضى موارد جدا مى‏شوند؛ مثلًا كاهو يا كاسنى جزء لطيفى دارند كه با شستن زائل مى‏شود؛ لذا از شستن آن‏ها نهى شده است. همچنين عدس جزء لطيفى دارد كه با پختن جدا مى‏شود و در آب آن داخل مى‏شود لذا نبايد آب آن را دور ريخت يا گوشت مرغ و ترب و كلم كه جوهرى لطيف دارند و با پخته شدن، وارد آب آن‏ها مى‏شود. در اين موارد، با وجود آن‏كه تركيب اتحادى و صورت نوعيه هم دارند ولى اين تركيب تام و محكم نيست و قابل تجزيه است.

چكيده‏

در اين مقاله دانستيم كه اشيا دو قسمند: مفرد و بسيط كه شامل آب، آتش، هوا و خاك است و اشياى مركب. اين اشياى مركب، از اجزايى تشكيل شده‏اند كه هر جزء، خود مزاجى دارد و از تركيب اين اجزا، مزاج ديگرى پديد مى‏آيد كه آن هم تأثيراتى دارد. همچنين از اين تركيب، صورتى ايجاد مى‏شود كه آن هم اثرى ديگر دارد و غذاها، داروها و اشياى اطراف ما از اين تركيب‏ها مى‏باشد كه به ماده، صورت و كيفيت در بدن تأثير دارند. مهم اين است كه ما اين مزاج‏ها را به خوبى شناسايى كنيم و قواعد تركيب را به درستى رعايت كنيم، تا براى تهيه دوا و غذايى مركب، نتيجه صحيح را دريافت كنيم؛ زيرا اين دواها و غذاهاى مركبى كه آماده نموده و استفاده مى‏كنيم تأثيرى مستقيم در اخلاق و صفات نفسانى ما دارند.

پیوست‌ها:

[۱] . آنچه سبب تأثير و افعالى در بدن و اشيا مى‏شود.

[۲] . طب الائمه، ابن بسطام، ص ۶۴٫ و ر. ك. كافى، ج ۶، ص ۳۱۶، ح ۳٫ شبيه همين روايت از امام صادق عليه السلام روايت شده است.

[۳] . بحارالانوار، ج ۶۶، ص ۱۰۱، ح ۱۷٫

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

جواب سئوال زیر را وارد نمایید *