۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » تصویری(حجه الاسلام ناصری)
  • 13 ژانویه 2023 - 19:00
  • 56 بازدید
زمین خورده‌ها چه کنند؟
زمین خورده‌ها چه کنند؟

زمین خورده‌ها چه کنند؟

🎥 انسان، مهمان حس خود است؛ آن پنج حس ظاهری و آن پنج حس باطنی که دارد. انسان، مهمان این‌ها است.

🗓 ۱۸ خرداد ۱۴۰۱

باید از زمین برخاست. برای برخاستن، باید به خویشتن خویش بازگشت و به خود آمد. برای به خود آمدن، باید پرده‌های پندار، توهم، تخیل و ارتباطات خود ساخته بین موضوعات را کنار گذاشت. وای که همین مقدار از درک حقیقی، چه لذتی دارد! اگر بخواهم یک پرده‌ی دیگر این را کمی باز کنم، باید گفت که انسان، مهمان حس خود است؛ آن پنج حس ظاهری و آن پنج حس باطنی که دارد. انسان، مهمان این‌ها است.

توهم عامل زمین خوردن

💠 مشکلی که همه‌ی ما داریم، این است که زمین خورده‌ایم و راهکار درمان و حل این مشکل، برخاستن از خاک است. برخاستن از خاک، ممکن نمی‌شود، مگر اینکه به خودت رجوع کنی و خودت را دریابی و پیدا کنی. هر کدام از این‌ها که عرض می‌کنم، اولاً چینش منطقی و حساب‌ شده دارد و ثانیاً اینکه هر کدام، توضیح می‌خواهد. از خاک نمی‌توان برخاست، مگر اینکه در گام اول، به خویشتن بازگردی و خودت را پیدا کنی. من می‌خواهم خودم را پیدا کنم. مگر الآن چه هستم و که هستم؟ [مگر خودم را گم کرده‌ام؟] نه، این خودی که الآن داری با آن زندگی می‌کنی را نمی‌گویم.

مانعِ [این خودیابی] چیست؟ مانعش، توهم است

ذکر الله درمان زمین خورده ها

🔻 پس کجای کار من، مشکل دارد؟ این جای کار مشکل دارد که چشم، عکس می‌گیرد و این عکس را به قوه‌ی واهمه می‌دهد و قوه‌ی واهمه، این را برای حافظه می‌فرستد. نشنیده‌اید که طرف می‌گوید که آقا، من وقتی «الله ‌اکبر» نماز را می‌گویم، صحنه‌های ناجور جلوی چشمم می‌آید. عزیز من، این‌ها اندوخته‌هایی است که خودت ذخیره کرده‌ای. حالا چکار کنم؟ حالا پاکش کن. چگونه پاکش کنم؟ اولاً تکرار نکن و از نگاه‌های حرام و گناه‌ آلود پرهیز کن. ثانیاً اینکه 

أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ

آگاه باشید! دل ها فقط به یاد خدا آرام می گیرد (سوره رعد – آیه ۲۸)

🔺 یعنی متوجه خدا باش و هنگام پرهیز از معصیت، اگر به آسمان نگاه کنی، ثواب ملائکه‌ی آسمان، و اگر به زمین نگاه کنی، عبادتِ عبادت ‌کنندگان را به تو خواهند داد.

🔹 باید از زمین برخاست. برای برخاستن، باید به خویشتن خویش بازگشت و به خود آمد. برای به خود آمدن، باید پرده‌های پندار، توهم، تخیل و ارتباطات خود ساخته بین موضوعات را کنار گذاشت. وای که همین مقدار از درک حقیقی، چه لذتی دارد! اگر بخواهم یک پرده‌ی دیگر این را کمی باز کنم، باید گفت که انسان، مهمان حس خود است؛ آن پنج حس ظاهری و آن پنج حس باطنی که دارد. انسان، مهمان این‌ها است.

🔸 گاهی خود بصر که یکی از آن حواس است، مشکلاتی ایجاد می‌کند؛ مثلاً وقتی در خیابان می‌روی خدایی ناکرده نگاه ناجور به یک خانم نامحرم می‌کنی. با این کار، چه اتفاقی می‌افتد؟ این، عکس گرفت. فقط یک عکس است؟ نه، یک فضای مدیریتی برا ثبت وجود دارد. اینکه می‌گویم به خود باید آمد، حتی از جهت اطلاعات هم [باید رشد کرد و] این‌ها، بخش‌های کلیدی معرفت نفس است. دوستان پژوهشگر هم در جلسه حضور دارند و حواسشان باشد.

🎥 سخنران: حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری

زمین خورده‌ها چه کنند؟

📲 دریافت فایل تصویری

زمان: ۲۳۴۷ ثانیه

🔸 حجم: ۲۸/۶ مگابایت

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

جواب سئوال زیر را وارد نمایید *