۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » مقالات منتخب طلاب
  • 22 آگوست 2022 - 17:07
  • 139 بازدید
ازدواج موقت
ازدواج موقت

ازدواج موقت

تفاوت‏ هايى در ميان اين دو نوع عقد در مورد دو همسر (زوج و زوجه) وجود دارد. زيرا منظور از ازدواج موقّت سهولت امر و نبودن مقرّرات است

منکران ازدواج موقت،

هنگامی که تحت فشار جوانان و اقشار دیگر محروم قرار گرفته اند، تدریجا به نوعی ازدواج شبیه ازدواج موقّت تن در داده ‏اند و آن را «ازدواج مسيار» مى‏ نامند

ازدواج موقت و مسیار 

💠 برادران اهل سنت این نوع ازدواج را قبول ندارند و ادعای نسخ این سنت پیامبر را دارند، البته آنان به نوبه خود کوتاهی نکرده، ازدواج دیگری به نام مسیار از خود ساخته اند و آن را جایگزین این سنت میدانند که برای آنان این نوع ازدواج شرعا صحیح و حلال می باشد که این نوع اعمال بی خردانه، به خاطر این است که آنان فرد لایقی را در صدر امت خود انتخاب نکرده اند تا در این زمینه راهنمایی های لازم را به آنان گوشزد نماید زیرا این سنت پیامبر را، خلیفه ثانی بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)  بر آنان حرام کرد و عامل به این عمل را مجازات می کرد.

فَمَا اسْتَمْتَعْتُمْ بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِيضَةً

🔸 در مورد نکاح موقت که این نوع نکاح نیز از سنن پیامبر به شمار میرود باید گفت که برخی دچار اشتباهات زیادی شده اند که یا آن را بی فایده یا یا نسخ شده میدانند که در واقع این چنین نیست این سنت پیامبر هنوز هم به قوت خود باقی است.

🔻 شرایط ازدواج موقت: 

🔹 زن و شوهر بايد با كمال رضايت و اختيار، بدون اجبار يكديگر را به همسرى انتخاب كنند.

🔹 صيغه عقد با لفظ «نكاح» و «ازدواج» يا لفظ «متعه» بايد جارى شود و الفاظ ديگر كارساز نيست.

🔹 اگر زوجه باكره است اجازه ولى لازم است و در غير این صورت باكره لازم نيست.

🔹 مدّت عقد و مهريّه بايد دقيقاً تعيين شود و اگر ذكر مدّت فراموش شود، به فتواى بسيارى از فقها تبديل به عقد دائم خواهد شد (و اين خود دليل بر آن است كه ماهيّت هر دو نوع از نكاح يكى است و تنها فرق در ذكر مدّت و عدم ذكر آن است).

🔹 پايان مدّت به منزله طلاق است و بلافاصله زن بايد عدّه نگه دارد، (هرگاه آميزش صورت گرفته باشد).

🔹 عدّه عقد دائم سه بار عادت ماهيانه ديدن است كه با ديدن مرحله سوّم عدّه تمام مى‏شود، ولى عدّه عقد موقت دو بار بيشتر نيست.

🔹 فرزندان متولّد شده از عقد موقّت فرزندانى مشروع هستند و تمام احكام فرزند متولّد از عقد دائم را بدون استثنا دارند و از پدر و مادر و برادران و ساير بستگان ارث مى‏برند، و هيچ تفاوتى در ساير حقوق ميان اين دو گروه از فرزندان نيست.

🔹 فرزندان عقد موقّت، بايد تحت تكفّل پدر و مادر باشند و نفقه و تمام هزينه‏هاى آنها همانند فرزندان عقد دائم بايد پرداخته شود.

🔺 تفاوت‏ هايى در ميان اين دو عقد موقت و دائم در مورد دو همسر (زوج و زوجه) وجود دارد. زيرا منظور از ازدواج موقّت سهولت امر و نبودن مقرّرات است

✍️ محقق: جواد کشاورز

👤 استاد راهنما: 

ازدواج موقت

🖇 دریافت فهرست
📌 کلید واژه: نکاح، موقت، اسلام، پیامبر، ازدواج، متعه، نفقه، سنت
📲 دریافت متن کامل

🔸 حجم: ۵۶۶ کیلو بایت

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

جواب سئوال زیر را وارد نمایید *