۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

  • 01 می 2016 - 12:56
  • 434 بازدید
حوزه علمیه پویا، در گرو توازن برقرار کردن بین علوم اخلاقی و علوم نظری است
حوزه علمیه پویا، در گرو توازن برقرار کردن بین علوم اخلاقی و علوم نظری است

حوزه علمیه پویا، در گرو توازن برقرار کردن بین علوم اخلاقی و علوم نظری است

متولی بنیاد علمی- فرهنگی هاد: حوزه علمیه پویا، در گرو توازن برقرار کردن بین علوم اخلاقی و علوم نظری است باید محتوای اخلاقی موجود را متوازن با علوم نظری نمود، تا شاهد پویایی حوزه باشیم. به گزارش پایگاه اطلاع­ رسانی بنیاد هاد ، «حجت الاسلام والمسلمین جعفر ناصری»، در دومین همایش سالیانه اخلاق حوزه علمیه […]

متولی بنیاد علمی- فرهنگی هاد:

حوزه علمیه پویا، در گرو توازن برقرار کردن بین علوم اخلاقی و علوم نظری است

باید محتوای اخلاقی موجود را متوازن با علوم نظری نمود، تا شاهد پویایی حوزه باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع­ رسانی بنیاد هاد ، «حجت الاسلام والمسلمین جعفر ناصری»، در دومین همایش سالیانه اخلاق حوزه علمیه کشور با رویکرد تجلیل از شخصیت اخلاقی- تربیتی مرحوم حضرت آیت الله بهجت که به همت معاونت تهذیب و تبلیغ حوزه علمیه اصفهان و مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی اصفهان(زیر مجموعه بنیاد علمی فرهنگی هاد) در سالن همایش مؤسسه اهل بیت(علیهم السلام) برگزار شد، با اشاره به عملکرد حوزه علمیه در زمان پیدایش خود، اظهار کرد: اهتمام حوزه علمیه در قرون مختلف بر توازن بین علوم نظری و بخشهای معنوی و محتوایی حوزه های علمیه بوده است.

وی افزود: متأسفانه، خلأ مباحث اخلاقی در جامعه مشهود است. گام نخست برای برطرف سازی آن، تخلق به خلق اسلامی خود عوامل فرهنگی و تربیتی است تا در جامعه تأثیرگذار ظاهر گردند.

متولی بنیاد علمی فرهنگی هاد با بیان این که توازن بین علوم نظری و علوم محتوایی منجر به پرداخته شدن سازه تربیتی انسان برای پرورش دیگران خواهد گردید، اضافه نمود: انقلاب اسلامی ایران، جرقه ای برای نهادینه سازی مباحث اخلاقی و تربیتی در جامعه بود و این موضوع را باید مرهون تلاش ها و نگاه های امام راحل و مقام معظم رهبری بود.

وی کتاب ها و محتوای نگارش شده در حوزه اخلاق را ناکافی در معرفی اخلاق در جامعه دانست و عنوان کرد: هرچند همایش کنونی، گامی مهم و در خور توجه در دست یابی به این هدف مهم است، اما بدانیم که باید از ابزار موجود و حمایت های شخص مقام معظم رهبری در رأس فعالیت های تربیتی نهایت بهره را جست و با استفاده از پژوهش های کارآمد تخصصی در این حوزه، محتوای اخلاقی موجود را متوازن با علوم نظری نمود، چرا که حوزه پویا، در گرو توازن در علوم اخلاقی و علوم نظری است.

متولی بنیاد علمی فرهنگی هاد، با تأکید بر جذب نیروهای مستعد، به کارگیری سازه هندسی کارا و پژوهش برای تعیین علوم مربوطه در حوزه اخلاق، تأکید نمود: جای تأسف دارد که پژوهشگران علاقه مند به حوزه تربیتی در غرب، علوم ما را به سرقت برند و آن را دگرگون و منقلب شده به ما تحویل دهند تا آن را منبع عملکرد تربیتی خود سازیم.

گفتنی است که در ادامه این همایش، مقاله های «حضور بر منبر مشبک»، «طلبه و انقلاب اسلامی»، «شرط سیر و سلوک از دید آیت الله بهجت»، «اخلاق انقلابی و انقلاب اخلاقی» و «معنویت در حوزه های علمیه و چالش های پیش رو» از سوی نویسندگان آن در همایش ارائه گردید.

“حجت الاسلام والمسلمین ناصری در پایان با تاکید بر این که امروز ما در قبال طلاب مسئولیم، ابراز داشت: خانواده هایی که فرزندان خود که تنها سرمایه و مهترین دارایی شان است را به حوزه می فرستند از ما انتظار دارند. این استعدادها و ظرفیت ها برگردن ما دِین ایجاد می کنند و نباید از این مهم غافل بمانیم، بلکه با جذب نیروهای با استعداد و طراحی هندسه مناسب آموزشی و اخلاقی می توان راه صحیح را در پیش گرفت.”

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

جواب سئوال زیر را وارد نمایید *