ماه مبارک رمضان جایگاه بخشش الهی است و این بخشش باید عملا در حالات ما تجلی داشته باشد. بخشش یک امر نسبی است؛ توجه و استغفار می خواهد!
نظام هستي، از اول خلقت، يک جایگاه ویژه براي حقیقت ماه مبارک و شب قدر قائل بوده است.
💠 ماه مبارک رمضان جایگاه بخشش الهی است و این بخشش باید عملا در حالات ما تجلی داشته باشد. بخشش یک امر نسبی است؛ توجه و استغفار می خواهد!
🔹 درک ماه مبارک رمضان برای عده ای از قبل از آن حاصل می شود. از خدا توفیق می خواهیم که ما ابتدائاً خود را به ماه مبارک رمضان برسانیم تا بعد به لیلةالقدر برسیم. برای درک لیله القدر، باید ماه مبارک رمضان را درک کرده باشی! گاهی انسان از ماه مبارک رمضان عقب است؛ استغفار، عقب ماندگي ها را جبران می کند.
🔸 شناخت اشیا و جایگاه آن ها و کیفیت تاثیر و تاثر شان در جهات مختلف در جماد و حیوان و انسان معنی حکمت است!
🔻 در قرآن یک کلمه “اب” داریم و یک کلمه “والد”! حضرت ابراهیم علیه السلام برای دعا برای عمویش مجاز نبود ولی برای والدینش دعا کرد!
رَبَّنَا اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ وَلِلْمُؤْمِنِينَ يَوْمَ يَقُومُ الْحِسَابُ
پروردگارا! روزی که حساب برپا می شود، مرا و پدر و مادرم و مؤمنان را بیامرز. (سوره ابراهیم – آیه ۴۱)
🔺 در ابوت جایگاه تکوینی برای قضایا هست؛ در سلسله اولیای الهی این مقام هست!
🔸 پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وارد مسجد شد. این بار برای ایراد خطبه بر عکس همیشه که بطرف درخت خرمائی (ستون حنانه) که در مسجد بود – و جایگاه همیشگی ایشان بود – نرفتند، بلکه بسوی منبری که تازه ساخته بودند تشریف بردند ، پا بر اولین پله گذاشتند؛ با صدای بلند آمین گفتند، سپس بر پله دوم پاگذاردند و فرمودند: آمین. در حال بالا رفتن به پله سوم نیز فرمودند: آمین!
🔹 پس از پایان خطبه آن حضرت، اصحاب حاضر در مجلس از سِر آمین بدون دعا سؤال نمودند. حضرت پاسخ دادند: دعا کننده جبرئیل بود و چون بر پله اول پانهادم دعا کرد و گفت: هر کسی که پدر و مادر خود را درک کند ولی به آن ها خدمت نکند؛ از رحمت خداوند، دور باد! وقتی بر پله دوم منبر پا نهادم، جبرئیل دعا کرد و گفت: هرکس نام تو در نزد او برده شود و صلوات نفرستد و به آن حال بمیرد، به دوزخ درآید و خداوند وی را از رحمت خود دور سازد.
و وقتی به پله سوم پا نهادم، جبرئیل گفت: هرکسی که شب قدر و ماه مبارک رمضان را دریابد و آمرزیده نشود، از خدای متعال دور باشد.