۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » گفتار های حجت الاسلام ناصری
  • 19 دسامبر 2016 - 9:32
  • 802 بازدید
اهمیت خواب ها و مقدمات رسیدن به خواب های صحیح
اهمیت خواب ها و مقدمات رسیدن به خواب های صحیح

اهمیت خواب ها و مقدمات رسیدن به خواب های صحیح

کد مطلب:۹۵/۸۶/۹۶ در روایتی از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله  آمده است: خواب مؤمن يك جزء از ۴۶ جزء نبوت است.[۱] مرحوم فیض کاشانی قدس‌سره معنای لطیفی برای اين ‌روايت فرموده ‌است؛ ایشان مي‌‌‌فرمايد: تمام امور، در شش‌ماه اول در خواب به رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله ارائه مي‌‌‌شد. بعد از شش‌ماه و طی ۲۳ سال ـ از چهل‌سالگي […]

کد مطلب:۹۵/۸۶/۹۶

در روایتی از رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله  آمده است: خواب مؤمن يك جزء از ۴۶ جزء نبوت است.[۱] مرحوم فیض کاشانی قدس‌سره معنای لطیفی برای اين ‌روايت فرموده ‌است؛ ایشان مي‌‌‌فرمايد:

تمام امور، در شش‌ماه اول در خواب به رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله ارائه مي‌‌‌شد. بعد از شش‌ماه و طی ۲۳ سال ـ از چهل‌سالگي تا ۶۳ سالگي ـ بر ايشان وحي نازل مي‌‌‌شد. شش‌ماه نسبت به ۲۳ سال، يك‌چهل‌وششم است.[۲]

با توجه به این‌مطالب، مؤمن هم در این يك‌چهل‌وششم راه دارد؛ یعنی می‌تواند قضایا را در خواب، به طور صحیح ببیند. البته دیدن اين امور در خواب، مقدماتي دقیق لازم دارد. عالم خواب، عالم اختيار نيست. مقدمات خواب صحیح، پاك و زلال‌بودن تمام افکار انسان است. افکار ناشایست و اشتغال به معصیت، راه ورود ملائكه را مخدوش مي‌‌‌كند و راه القاء شیطان را باز می‌نماید؛ يعني شیطان، حق را با باطل مخلوط می‌کند و آن را به مؤمن القاء می‌نماید؛ مثلا اگر مؤمنی دچار دروغ‌گویی شد یا اگر لقمه حرام یا شبهه‌ناک خورد، تمثلاتش که باید موجب القاء یک معرفت معنوی باشد، یکدست و زلال نیست و چه بسا شیاطین هم در آن رخنه می‌کنند؛‌ لذا خواب‌‌‌های او قابل اعتماد و اعتبار نيست؛ ولي اگر مؤمن، با مقدماتي صحيح وارد شد، معارف زلال و ناب، نصيبش مي‌‌‌شود.

[۱]. عَنْ عُبَادَةَ بْنِ الصَّامِتِ أَنَّ النَّبِيَّ صلی الله علیه و آله قَالَ: رُؤْيَا الْمُؤْمِنِ‌‌‌ جُزْءٌ مِنْ سِتَّةٍ وَ أَرْبَعِينَ‌‌‌ جُزْءاً مِنَ النُّبُوَّة(بحار، ج۵۸، ص۱۹۲).

[۲]. وافی، ج۲، ص۷۵٫

2 دیدگاه

  1. فرزانه کوشان

    سلام
    با تشکر لطفا امکان دانلود گفتارها بصورت فایل پی دی اف فراهم شود

  2. خب اون مقدمات مورد صحیح چی هستند؟؟؟؟

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

جواب سئوال زیر را وارد نمایید *