بسمه تعالی کد مطلب:۲۲۷/ ۸۶/ ۹۶ بخشي از عذابهای برزخ، اذيّتهاي جسمي و بخشی اذيّتهاي روحي – رواني است. چه کسی آن موکّلین عذاب را راه داده است؟ خود انسان در دنیا آنها را راه داده است؛ غفلتهايي كه در دنیا داشته، دست آنها را در برزخ باز کرده است. كيفيت وسعت عالم معنا نسبت […]
بسمه تعالی
کد مطلب:۲۲۷/ ۸۶/ ۹۶
بخشي از عذابهای برزخ، اذيّتهاي جسمي و بخشی اذيّتهاي روحي – رواني است. چه کسی آن موکّلین عذاب را راه داده است؟ خود انسان در دنیا آنها را راه داده است؛ غفلتهايي كه در دنیا داشته، دست آنها را در برزخ باز کرده است.
كيفيت وسعت عالم معنا نسبت به عالم دنيا، اصلا قابل مقايسه نيست؛ امّا اين وسعت و طريق اثبات آن براي نفس چگونه است؟ طريق اثبات آن براي نفس، به ارتقا نیاز دارد؛ مثل علوم ظاهری که اگر علوم دانشگاهي را برای يك کودک كلاس اول مطرح کنی، هر چه تلاش کنی اصلاً منتقل نمي شود كه شما چه ميگويي. مرتبه علوم بالاست، موضوع علوم، لطيف است، مثلاً يكي از موضوعاتش همين است كه وسعت و ضيق زمان و مكان در باطن عالم، در برزخ و در قيامت و حشر و نشر چگونه است؟
اگر کسی بخواهد این مطالب را در دنیا بفهمد، بايد عقل و دل بيدار و ارتقایافتهای داشته باشد. مسائل معنوي، درك و حس مي خواهد. كسي که علومی را فرا گرفته، ولي قواي عقلياش کودکانه است، اگر خواستی علومی را که مربوط به برزخيات و حقائق عالم است، به او بگويي، نمي پذيرد و رد مي كند.