بسمه تعالی کد مطلب:۹۶/۸۶/۱۵۳ در روايت دارد كه حضرت زکریا عليهالسلام از خداوند متعال درخواست کرد اسماء خمسه را به او تعلیم دهد. حضرت جبرئیل نازل شد و اسامی پنج تن عليهمالسلام را به آن حضرت تعلیم داد. حضرت زکریا از خداوند متعال پرسید: چرا وقتی من اسامی چهار نفر اول (محمد، علی، فاطمه و […]
بسمه تعالی
کد مطلب:۹۶/۸۶/۱۵۳
در روايت دارد كه حضرت زکریا عليهالسلام از خداوند متعال درخواست کرد اسماء خمسه را به او تعلیم دهد. حضرت جبرئیل نازل شد و اسامی پنج تن عليهمالسلام را به آن حضرت تعلیم داد. حضرت زکریا از خداوند متعال پرسید: چرا وقتی من اسامی چهار نفر اول (محمد، علی، فاطمه و حسن) را ذکر میکنم، دلم شاد میشود؛ ولی اسم حسین عليهالسلام را که میبرم، اشکم جاری میشود. اینجا بود که خداوند متعال جریان کربلا را برای حضرت زکریا تعریف کرد.[۱]
این قضیه، نوع معرفت حضرت زکریا و همچنین بقیه انبیاء عليهمالسلام را نشان میدهد، كه اينها چه معرفتی به اهل بيت عليهمالسلام داشتهاند.
يادم هست از بعضي علما سؤال شد: نظرتان در مورد مرتبه انبياء و مرتبه اهل بيت عليهمالسلام چيست؟ آن عالم در جواب گفت: بعضي از انبياء اولوالعزم بر اهل بیت عليهمالسلام برتری دارند. در حالی که در روایات از امام صادق و امام باقر عليهماالسلام نقل شده است: اهل بیت عليهمالسلام اشرف هستند حتی از انبیاء اولوالعزم و اصلا قابل مقایسه نیستند.[۲]
در روایتی امیرالمؤمنین عليهالسلام را با همه انبیاء مقایسه کرده و آن حضرت را بر همه انبیاء ترجیح داده است.[۳] با وجود این روایات، تعجّب است از بعضی علما که چنین اعتقاداتی نسبت به اهل بیت عليهمالسلام دارند.
روایت دیگری نیز هست که شخصی به نام اسحاق نزد حضرت موسی بن جعفر عليهالسلام بود و با خودش گفت آیا امام عليهالسلام میداند شیعیانشان چه زمانی از دنیا میروند؟ ناگهان آن حضرت ناراحت شدند و فرمودند: رشید هجری، عالم به علم منایا و بلایا بود؛[۴] انتظار داری که امام، عالم به این علم نباشد؟[۵]
—————————————————————————————
[۱]. إحتجاج طبرسي، ج۲، ص۴۶۳٫
[۲]. علل الشرایع، ج۲، ص ۴۱۷٫
[۳]. عيون أخبار الرضا عليه السلام، ج۱، ص۲۶۲٫
[۴]. علمی است که شامل وقایع آینده تا روز قیامت است. مرحوم علامه مجلسی در توضیح منایا و بلایا میفرماید: «علمت المنايا أي آجال الناس و البلايا أي ما يمتحن الله به العباد من الأمراض و الآفات أو الأعم منها و من الخيرات و الأنساب أي أعلم والد كل شخص فأعرف أولاد الحلال من الحرام». (بحارالانوار، ج۲۶، ص ۱۴۲).
[۵]. اصول كافي، ج۱، ص۴۸۴٫