۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » گفتار های حجت الاسلام ناصری
  • 10 دسامبر 2016 - 9:55
  • 402 بازدید
علم تعبیر خواب(۸۸)
علم تعبیر خواب(۸۸)

علم تعبیر خواب(۸۸)

کد مطلب:۸۸/ ۸۵/ ۹۵ خواب مؤمن از کانال‌هایی عبور می‌کند و شکل خاص خود را می‌گیرد. ممکن است چند مؤمن در خواب، یک معنا را به شکل‌های مختلف ببینند و اين اشكالي ندارد؛ بلکه آن‌چه مهم است، معناي آن خواب است. گاهی بخشی از خواب، رحمانی است؛ اما در بخش دیگری از همان خواب، شيطان […]

کد مطلب:۸۸/ ۸۵/ ۹۵

خواب مؤمن از کانال‌هایی عبور می‌کند و شکل خاص خود را می‌گیرد. ممکن است چند مؤمن در خواب، یک معنا را به شکل‌های مختلف ببینند و اين اشكالي ندارد؛ بلکه آن‌چه مهم است، معناي آن خواب است.

گاهی بخشی از خواب، رحمانی است؛ اما در بخش دیگری از همان خواب، شيطان نفوذ می‌کند؛ مثلا بر اثر اينكه پايه‌‌‌‌‌‌‌هاي اعتقادي شخص تقويت نشده یا در فضايي غیردینی و غیرشیعی قرار گرفته و تحت تأثیر افراد قرار گرفته،  نفس او خودش شروع مي‌‌‌‌‌‌‌كند به ساختنِ [امور غیر الهی] و حتي خوابش را هم مي‌‌‌‌‌‌‌بيند؛ لذا تعبیر خواب، يك علم است؛ همان‌طوری که خداوند در قرآن می‌فرماید:

وَ لِنُعَلِّمَهُ مِنْ تَأْويلِ الْأَحاديث؛[۱]

و به او از تعبير خواب‌‌‌‌‌‌‌ها بياموزيم.

علت اين كه خداوند در قرآن از خواب‌ها به «احاديث» تعبير مي‌‌‌‌‌‌‌كند به خاطر اين است كه معاني‌ای كه از بالا به نفس آدمي القا مي‌‌‌‌‌‌‌شود، قالب آن معانی جدید است؛ يعني اگر شما مي‌‌‌‌‌‌‌خواهيد مثلا معناي «دو به اضافه دو مي‌‌‌‌‌‌‌شود چهار» را فرض كنيد، يك معناي باطني و حقيقي است که به نفس من ارائه می‌شود. الآن این حقیقت را قوه خيال به گونه‌‌‌‌‌‌‌اي قالب‌بندي مي‌‌‌‌‌‌‌كند و همين معنا را در ساعت ديگر به گونه‌‌‌‌‌‌‌اي ديگر، قالب‌بندي مي‌‌‌‌‌‌‌كند. هر دو صحيح است و يك معنا را مي‌‌‌‌‌‌‌رساند؛ لذا حديث و جدید است. معاني‌ای كه از عالم بالا ارائه مي‌‌‌‌‌‌‌شود، حتي مؤمن در خواب مي‌‌‌‌‌‌‌بيند، حديث و جديد است؛ بنابراین آن معانی تأويل مي‌‌‌‌‌‌‌خواهد. حضرت يوسف علیه‌السلام عالم به تأويل و تفسير بودند. این که آن شخص در زندان مي‌‌‌‌‌‌‌گويد:

إِنِّي أَراني‌‌‌‌‌‌‌ أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسي‌‌‌‌‌‌‌ خُبْزا؛[۲]

من در خواب ديدم كه بر بالاى سر خود طبق نانى مى‌‌‌‌‌‌‌برم.

حضرت یوسف آن خواب را به اعدام کردن آن شخص تعبیر می‌کند. اگر كسي به تأويل احاديث يا علم تعبير خواب آشنا باشد، از این آیه «إِنِّي أَراني‌‌‌‌‌‌‌ أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسي‌‌‌‌‌‌‌ خُبْزا»، تمام زوایای شخصیتی خواب‌بیننده را می‌تواند بفهمد. این که شغل او چه بوده است؟ چرا گندم در خواب نديده است؟ و خيلي مسائل دیگر را مي‌‌‌‌‌‌‌شود فهمید؛ چون اين مقدار كه بيان كرده، حاصل فكر و محيطي بوده كه در آن زندگي مي‌‌‌‌‌‌‌كرده است؛ به همین‌خاطر خواب‌بیننده زمانی که خواب خود را تعریف می‌کند، در حقیقت، تمام شخصيت خود را بيان مي‌‌‌‌‌‌‌كند.

[۱] . سوره یوسف، آیه ۲۱٫

[۲]. سوره یوسف، آیه ۳۶٫

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

جواب سئوال زیر را وارد نمایید *