۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » گفتار های حجت الاسلام ناصری
  • 29 ژانویه 2017 - 9:43
  • 673 بازدید
وسعت وجودی انسان
وسعت وجودی انسان

وسعت وجودی انسان

بسم الله الرحمن الرحیم کد مطلب:۹۵/۸۷/۱۱۲ اگر انسان همين قالب ساختاري‌اش را بشناسد و درصدد اصلاحش بربيايد، آن‌چه را كه توانست، همین‌جا اصلاح می‌شود، آن‌چه را كه نتوانست، خداي متعال ولو در برزخ اصلاح مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. خداوند آيت اللّه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهاء الديني قدس‌سره را رحمت كند، ایشان مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرمود: «اين‌كه تمام قواي دروني انسان در باطن امر، توحيد […]

بسم الله الرحمن الرحیم

کد مطلب:۹۵/۸۷/۱۱۲

اگر انسان همين قالب ساختاري‌اش را بشناسد و درصدد اصلاحش بربيايد، آن‌چه را كه توانست، همین‌جا اصلاح می‌شود، آن‌چه را كه نتوانست، خداي متعال ولو در برزخ اصلاح مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. خداوند آيت اللّه‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بهاء الديني قدس‌سره را رحمت كند، ایشان مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌فرمود: «اين‌كه تمام قواي دروني انسان در باطن امر، توحيد را پذيرفته باشند، در مورد هيچ كس غير از رسول خدا صلي‌‌‌‌‌‌‌‌‌الله‌‌‌‌‌‌‌‌‌عليه‌و‌‌‌‌‌‌‌‌‌آله‌وسلّم  نداريم».

انسان، در خير و شر مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند يك ملّت باشد، يك گروه باشد و اين را در برزخ خواهد ديد؛ روايات هم در این زمینه مطلب دارد.[۱] ولايت، زكات، صلات و … مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌آيند و اطراف انسان را مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌گيرند. انسان، آنجا سعه وجودي خودش را مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌بيند. آن‌جا محل تفكيك اين امور است و خودش را درست می‌بیند. اگر انسان، در دنیا بتواند این‌گونه خود را ببیند، به نقص‌های خودش آگاه مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌بيند كه خيلي مشكل دارد؛ برای نمونه، قوه غضبیه انسان به مثابه فردی است که چاقو به دست گرفته است و به هر کس که می‌رسد، ضربه‌ای وارد می‌سازد. اگر كسي در این دنیا اين‌گونه صفات را اصلاح كرد، در آن طرف هم اصلاح مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود.

اين زاويه، سعه وجودی انسان در رابطه با صفات اوست؛ اما سعه وجودی انسان در ارتباط با ولایت و اهل بیت علیهم‌السلام هم انواع و اقسام دارد. اين‌كه خداي متعال اهل بيت علیهم‌السلام را چهارده نور قرار داده است، اين تعدّد، خيلي لطيف است و در برزخ، تجليات شيريني دارد. اگر كسي هنر داشت و توانست با انبيا و همه قدسيان عالم سر سفره‌‌‌‌‌‌‌‌‌اي بنشيند، سعه وجودي خودش بيشتر شده است، توحيدش جدا، نبوتش جدا، ولايتش جدا، معارف قرآني‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش جدا. سر و کار انسان در قبر و قیامت، با اين‌هاست.

در روایات آمده است که قرآن، شفاعت مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌كند، و اهل خودش را از مهالك، نجات مي‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهد.[۲] انسان، تا کمی در خودش فرو نرود، اين سعه را نمي‌‌‌‌‌‌‌‌‌تواند بيابد. بايد به عالم غيب نزديك شود تا اين معنا را حس كند و دريابد، باید وجود خودش را از هم تفكيك كند؛ يعني به ملكات، نگرشي صحيح داشته باشد؛ خوب و بدشان را تمييز بدهد و حدّ و حدودشان را بهتر بشناسد. حضرت ابراهيم عليه‌‌‌‌‌‌‌‌‌السلام يك امت معرفي شده است.[۳] اگر او امت نبود، هنوز مردم سر سفره‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش نبودند؛ یعنی در خیر، سعه دارد و بزرگ است. بعضی افراد در شرّ، سعه دارند که عذاب این‌گونه افراد نیز وسعت دارد، نه این‌که محدود باشد.

————————————————————————————————–

[۱] . سفینة البحار، ج۶ ص ۸۷ و ج۷، ص۲۹۹ و مستدرک، ج۱۸، ص۱۹۲٫

[۲] . بحار الانوار، ج ۸۹، ص ۲۴٫

[۳]. إِنَّ إِبْراهيمَ كانَ أُمَّةً قانِتاً لِلَّهِ حَنيفاً وَ لَمْ يَكُ مِنَ الْمُشْرِكين(نحل: ۱۲۰).

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

جواب سئوال زیر را وارد نمایید *