بسمه تعالی کد مطلب:۹۶/۸۶/۱۵۶ افرادی هستند که مي خواهند خوابشان نیز لباس مادي پوشيده باشد و اين گونه باشد كه مثلا خوابهایی که میبینند، فردای آن شب اتفاق بیفتد. مهم آن است كه خوابهای انسان نیز كانالي به حقايق داشته باشد. روح انسان، زمانی که عروج مي كند، اگر مدتي این عروج برای او تكرار […]
بسمه تعالی
کد مطلب:۹۶/۸۶/۱۵۶
افرادی هستند که مي خواهند خوابشان نیز لباس مادي پوشيده باشد و اين گونه باشد كه مثلا خوابهایی که میبینند، فردای آن شب اتفاق بیفتد. مهم آن است كه خوابهای انسان نیز كانالي به حقايق داشته باشد. روح انسان، زمانی که عروج مي كند، اگر مدتي این عروج برای او تكرار شد، خود انسان نیز متوجه میشود که روح به كجا رفته و خبرها را آورده است. جريانهاي قرآني كه در اين زمينه هست، خيلي كامل و گويا است؛ انواع و اقسام خوابها را هم دارد.
حضرت يوسف عليهالسلام خواب مي بينند؛ ولي حضرت يعقوب عليهالسلام معبّر اين خواب هستند. این خواب، مربوط به زمان آینده است. حضرت یعقوب عليهالسلام رشدهایی را براي حضرت يوسف عليهالسلام پيشبيني مي كنند، و حتي مشكل و مانع را هم از خود خواب به حضرت یوسف عليهالسلام ارائه مي كنند:
قالَ يا بُنَيَّ لا تَقْصُصْ رُؤْياكَ عَلى إِخْوَتِكَ فَيَكيدُوا لَكَ كَيْداً إِنَّ الشَّيْطانَ لِلْإِنْسانِ عَدُوٌّ مُبين؛[۱]
[يعقوب عليهالسّلام] گفت: فرزندم! خواب خود را براى برادرانت بازگو مكن كه براى تو نقشه خطرناك میكشند. چرا كه شيطان، دشمن آشكار انسان است.
حضرت یوسف عليهالسلام خواب خود را اینگونه به پدر میگوید:
يا أَبَتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَباً وَ الشَّمْسَ وَ الْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لي ساجِدين؛[۲]
پدرم! در خواب ديدم يازده ستاره و خورشيد و ماه در برابر من سجده میكنند.
همين که حضرت یوسف عليهالسلام برادران را در خواب به صورت ستاره دیده است، حكايت از اين دارد كه آن برادران، افرادی داراي دانش و فضل بوده اند؛[۳] زیرا كوكب، معمولا علما هستند. آنها اگر چه مشکلاتی براي حضرت يوسف عليهالسلام ايجاد كردند؛ اما موفق شدن آنها به توبه چه بسا از همين خواب معلوم بشود.
زوایای زیادی از خواب حضرت یوسف عليهالسلام استفاده میشود که در سوره يوسف، بسیار زیبا بيان شده است. نمونه دیگر، خواب عزيز مصر است. خوابي که او مي بيند، مربوط به آينده كل مملكت است؛ چون خود او حاکم است و مرتبط با كل مملكت است.
خواب آن دو نفر كه همسلولي حضرت يوسف عليهالسلام در زندان بودند نیز در سوره یوسف نقل شده است.[۴] آنها خوابی که میبینند، مربوط به محدوده كاري خودشان است؛ چون دايره شخصيتيشان محدود است. آن کسی كه دايره شخصيتیاش مقداری وسيع است قضاياي مملكتي را مي بيند و حضرت یوسف عليهالسلام هم هر دو خواب را تعبیر میکند.[۵]
در اين زمان درست است كه دسترسي به امام عليهالسلام مستقيم نيست، اما بشارتي كه براي شيعه هست، ديدن خوابهاي خوب در ارتباط با ولايت اهل بيت عليهمالسلام است.[۶]
مؤمنین این گونه خوابها را زیاد میبینند؛ ولی ما براي خوابهايي كه ميبينيم يك قالب و لباسي دوخته ايم كه اگر فلانطور باشد، خواب امام زمان عليهالسلام است و اگر فلان باشد، فوقالعاده است؛ در حالی که معنای خوابهای خود را نمي دانيم.
خداوند درباره حضرت یوسف عليهالسلام میفرماید:
يُعَلِّمُكَ مِنْ تَأْويلِ الْأَحاديث؛[۷]
از تعبير خوابها به تو مىآموزد.
اینکه به خواب، «احاديث» مي گويند به اين دلیل است كه اگر از عالم دیگر به هزار نفر، يك معنا ارائه شود، همه آنها نو و جدید خواهد بود؛ چون بين دل انسان و فضاي عالم بالا، ارتباطي است که مطالب عالم بالا از یک كانال ورودي، به دل انسان میآید. چون كانال هر یک از انسانها به حسب تربيت، محدوده ايمان، مقدار علاقه به اهل بيت عليهمالسلام و التزام به شرع، مختلف است، مطالب هم مختلف است.
————————————————————————————-
[۱]. سوره یوسف، آیه ۵٫
[۲]. سوره یوسف، آیه ۴٫
[۳]. التفسير الكبير، ج۱۸، ص۴۲۱؛ تفسير القرآن العظيم، ج۳، ص۴۶۶؛ تأويلات أهل السنة، ج۶، ص۲۰۶٫
[۴]. وَ دَخَلَ مَعَهُ السِّجْنَ فَتَيانِ قالَ أَحَدُهُما إِنِّي أَراني أَعْصِرُ خَمْراً وَ قالَ الْآخَرُ إِنِّي أَراني أَحْمِلُ فَوْقَ رَأْسي خُبْزاً تَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْهُ نَبِّئْنا بِتَأْويلِهِ إِنَّا نَراكَ مِنَ الْمُحْسِنين. (سوره یوسف، آیه ۳۶)
[۵]. يا صاحِبَيِ السِّجْنِ أَمَّا أَحَدُكُما فَيَسْقي رَبَّهُ خَمْراً وَ أَمَّا الْآخَرُ فَيُصْلَبُ فَتَأْكُلُ الطَّيْرُ مِنْ رَأْسِهِ قُضِيَ الْأَمْرُ الَّذي فيهِ تَسْتَفْتِيانِ. (سوره یوسف، آیه ۴۱)
[۶]. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، قَالَ: «الرُّؤْيَا عَلَى ثَلَاثَةِ وُجُوهٍ: بِشَارَةٍ مِنَ اللَّهِ لِلْمُؤْمِنِ، وَ تَحْذِيرٍ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ، وَ أَضْغَاثِ أَحْلَامٍ». (البرهان، ج۵، ۳۱۷)
[۷]. سوره یوسف، آیه ۶٫