بسمه تعالی کد مطلب:۹۶/۸۶/۱۶۹ در ادعيه يك سيرى وجود دارد كه خوب است مورد توجه قرار گیرد. آن سیر اینگونه است که انسان مواقعى كه مضّطر مى شود، اول استغفار كند و گناهان خودش را [اگر به زبان نمیآورد،] حداقل در نظر آورد و بگوید: خدايا من اين خطاها را كردم و تو دست از […]
بسمه تعالی
کد مطلب:۹۶/۸۶/۱۶۹
در ادعيه يك سيرى وجود دارد كه خوب است مورد توجه قرار گیرد. آن سیر اینگونه است که انسان مواقعى كه مضّطر مى شود، اول استغفار كند و گناهان خودش را [اگر به زبان نمیآورد،] حداقل در نظر آورد و بگوید: خدايا من اين خطاها را كردم و تو دست از لطفت برنداشتى. بعد شروع كند از انبيا عليهمالسلام ياد كند؛ از حضرت آدم، شيث، نوح و ابراهيم و … تا به اهل بيت عليهمالسلام برسد و اسامی آنها را نیز ذکر کند. بعد از اهل بيت عليهمالسلام کسانی را که تالىتلو عصمت هستند، نام ببرد مثل حضرت اباالفضل عليهالسلام، حضرت زينب سلاماللهعلیها و حضرت معصومه عليهاالسلام و … تمام اسامي آن بزرگوران را بياورد، صلوات بر ايشان بفرستد و آنها را شفيع قرار دهد. بزرگان و اولیای خدا را كه بعد از اهل بيت عليهمالسلام بوده اند را نیز یاد کند و برای آنها استغفار و طلب رحمت کند. بعد از این بگوید: خدايا به من تفضّل و ترحّم كن.
کسانی كه حالتى برايشان پيدا مى شود كه مى خواهند وارد عالم مجردات شوند، باید این کار را بکنند تا آنها را راه دهند. توبه، استغفار، صلوات بر محمد و آل محمد عليهمالسلام، ذکر اسامی آنها و خداوند را به آنها قسمدادن، در را باز میکند. این روش از برخی روایات هم قابل برداشت است.[۱]
———————————————————–
[۱]إِيَّاكُمْ أَنْ يَسْأَلَ أَحَدٌ مِنْكُمْ رَبَّهُ شَيْئاً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ حَتَّى يَبْدَأَ بِالثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمِدْحَةِ لَهُ وَ الصَّلَاةِ عَلَى النَّبِيِّ وَ آلِهِ ثُمَّ الِاعْتِرَافِ بِالذَّنْبِ ثُمَّ الْمَسْأَلَة؛ اگر يكى از شما حاجتى از حوايج دنيايى و آخرتی داشت، قبل از هر چيز اوّل خداوند را ثنا كند و مدح گويد، بعد صلوات بر پيامبر و آلش بفرستد، سپس اعتراف به گناهان خود کند و بعد از آن حاجات خود را طلب كند. (سفينة البحار، ج۳، ص۵۰٫ همچنین در روایات دیگر اینگونه آمده است: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّمَا هِيَ الْمِدْحَةُ ثُمَّ الثَّنَاءُ ثُمَّ الْإِقْرَارُ بِالذَّنْبِ ثُمَّ الْمَسْأَلَةُ إِنَّهُ وَ اللَّهِ مَا خَرَجَ عَبْدٌ مِنْ ذَنْبٍ إِلَّا بِالْإِقْرَارِ. (اصول الکافی، ج۲، ص۴۸۴) عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا يَزَالُ الدُّعَاءُ مَحْجُوباً حَتَّى يُصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد. (اصول الکافی، ج۲، ص۴۹۱))