بسمه تعالی کد مطلب:۹۶/۸۶/۱۶۹ در ادعیه یک سیرى وجود دارد که خوب است مورد توجه قرار گیرد. آن سیر اینگونه است که انسان مواقعى که مضّطر مى شود، اول استغفار کند و گناهان خودش را [اگر به زبان نمیآورد،] حداقل در نظر آورد و بگوید: خدایا من این خطاها را کردم و تو دست از […]
بسمه تعالی
کد مطلب:۹۶/۸۶/۱۶۹
در ادعیه یک سیرى وجود دارد که خوب است مورد توجه قرار گیرد. آن سیر اینگونه است که انسان مواقعى که مضّطر مى شود، اول استغفار کند و گناهان خودش را [اگر به زبان نمیآورد،] حداقل در نظر آورد و بگوید: خدایا من این خطاها را کردم و تو دست از لطفت برنداشتى. بعد شروع کند از انبیا علیهمالسلام یاد کند؛ از حضرت آدم، شیث، نوح و ابراهیم و … تا به اهل بیت علیهمالسلام برسد و اسامی آنها را نیز ذکر کند. بعد از اهل بیت علیهمالسلام کسانی را که تالىتلو عصمت هستند، نام ببرد مثل حضرت اباالفضل علیهالسلام، حضرت زینب سلاماللهعلیها و حضرت معصومه علیهاالسلام و … تمام اسامی آن بزرگوران را بیاورد، صلوات بر ایشان بفرستد و آنها را شفیع قرار دهد. بزرگان و اولیای خدا را که بعد از اهل بیت علیهمالسلام بوده اند را نیز یاد کند و برای آنها استغفار و طلب رحمت کند. بعد از این بگوید: خدایا به من تفضّل و ترحّم کن.
کسانی که حالتى برایشان پیدا مى شود که مى خواهند وارد عالم مجردات شوند، باید این کار را بکنند تا آنها را راه دهند. توبه، استغفار، صلوات بر محمد و آل محمد علیهمالسلام، ذکر اسامی آنها و خداوند را به آنها قسمدادن، در را باز میکند. این روش از برخی روایات هم قابل برداشت است.[۱]
———————————————————–
[۱]إِیَّاکُمْ أَنْ یَسْأَلَ أَحَدٌ مِنْکُمْ رَبَّهُ شَیْئاً مِنْ حَوَائِجِ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ حَتَّى یَبْدَأَ بِالثَّنَاءِ عَلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ الْمِدْحَهِ لَهُ وَ الصَّلَاهِ عَلَى النَّبِیِّ وَ آلِهِ ثُمَّ الِاعْتِرَافِ بِالذَّنْبِ ثُمَّ الْمَسْأَلَه؛ اگر یکى از شما حاجتى از حوایج دنیایى و آخرتی داشت، قبل از هر چیز اوّل خداوند را ثنا کند و مدح گوید، بعد صلوات بر پیامبر و آلش بفرستد، سپس اعتراف به گناهان خود کند و بعد از آن حاجات خود را طلب کند. (سفینه البحار، ج۳، ص۵۰٫ همچنین در روایات دیگر اینگونه آمده است: عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: إِنَّمَا هِیَ الْمِدْحَهُ ثُمَّ الثَّنَاءُ ثُمَّ الْإِقْرَارُ بِالذَّنْبِ ثُمَّ الْمَسْأَلَهُ إِنَّهُ وَ اللَّهِ مَا خَرَجَ عَبْدٌ مِنْ ذَنْبٍ إِلَّا بِالْإِقْرَارِ. (اصول الکافی، ج۲، ص۴۸۴) عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: لَا یَزَالُ الدُّعَاءُ مَحْجُوباً حَتَّى یُصَلَّى عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد. (اصول الکافی، ج۲، ص۴۹۱))