۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » گفتار های حجت الاسلام ناصری
  • 11 مارس 2018 - 10:22
  • 519 بازدید
تأثیر شیاطین در مسیر انسان
تأثیر شیاطین در مسیر انسان

تأثیر شیاطین در مسیر انسان

بسمه تعالی کد مطلب: ۲۲۶/ ۸۶/ ۹۶ مشکلات انسان فصلی است؛ گاهي هست، گاهي نيست، گاهي شديد و گاهي ضعيف است. همه اين‌ها درباره مشكلات زندگي، شخصيتي، اجتماعي و مادي انسان است. وقتي با دقت نگاه ‏شود، مي‏ بينيم از جهت معنوي هم همين‌گونه است؛ يعني همين تغییر فصول در امور معنوي انسان نیز هست. اگر […]

بسمه تعالی

کد مطلب: ۲۲۶/ ۸۶/ ۹۶

مشکلات انسان فصلی است؛ گاهي هست، گاهي نيست، گاهي شديد و گاهي ضعيف است. همه اين‌ها درباره مشكلات زندگي، شخصيتي، اجتماعي و مادي انسان است.

وقتي با دقت نگاه ‏شود، مي‏ بينيم از جهت معنوي هم همين‌گونه است؛ يعني همين تغییر فصول در امور معنوي انسان نیز هست. اگر عالم باطن انسان را مثل دنيا تصور كنيم، در آن نیز تغيير فصول مي ‏شود؛ يك فصلي براي ارتباط با خدا هواي مناسب دارد، فصلي معتدل، فصلي طوفاني، فصلي باراني و فصلي كويری و خشک است.

ما در مشکلات مادی، آثار نفوس را در ایجاد مشكل يا حلّ مشكل مي ‏توانيم ببينيم؛ مثلا ارتباط با فلان آقا در حل مشكلات مادي و اجتماعيِ ما مفيد است و ارتباط با فلانی، مشكلات ما را اضافه می‌کند.

مثل همين قضيه در عالم باطن نیز نسبت به نيروهاي مثبت و منفي عالم ملكوت اتفاق مي‏ افتد؛ يعني آنجا هم شكل و شمايل و افرادی هستند. چهره‏ اوليه و ظاهريه شياطين مانند بقيه افراد نيست تا ما آن‌ها را تشخيص بدهیم. گاهي در عالم باطن، شيطاني براي لطمه زدن به ما مي‏ آيد؛ يعني من دچار غفلتی می‌شوم که شكل و شمائل آن غفلت به گونه‌ای است که اصلاً متوجه نمي ‏شوم غفلت است. آن غفلت در عالم باطن، شيطاني دارد كه اصلاً تشخيص نمي‌دهم چقدر بدقيافه است. آن قدر غفلت به آرامی و نرمی وارد دل من می‌شود و خودم از آن استقبال می‌کنم، که متوجه نمی‌شوم. چرا؟ چون قيافه‏ اش منكر نبود، تشخيص ندادم كه باطنش بسیار بد است.

همان‌طور که در دنیا حمله کردن به دشمن گاهی فردی است و گاهی گروهی، شياطين نیز همين‏گونه هستند؛ گاهي به دل يك مؤمن به صورت گروهي حمله مي‏ كنند و گاهي فردي حمله مي‏ كنند که در این صورت گاهی ضعيف و گاهي قوي هستند. ابزاري كه در دنيا براي خراب‌كاري در اختیار دشمن هست متفاوت است، در عالم باطن نیز همين‌طور است. ابزار متفاوتی در اختیار شیاطین برای گمراه كردن انسان وجود دارد که انطباق و فهم آن ابزار، نور و ایمان لازم دارد. شياطين در انتخاب آن ابزار، استاد هستند.

داستاني را نقل مي ‏كنند كه شخصي شيطان را در خواب ديد كه طناب و زنجیرهای نازک و قطور در دست دارد. از او پرسيد: اين‌ها چيست؟ شیطان گفت: اين‌ها را به گردن مردم مي‏ اندازم و آن‌ها را به گناه مي‏ كشانم. آن شخص پرسید: اين زنجير قطور چيست كه پاره شده است؟ شیطان گفت: اين برای شیخ انصاری بوده است؛ ديشب آن را به گردن او انداختم؛ ولی آن را پاره کرد. آن شخص به شیطان گفت: براي ما چه زنجيري داري؟ شیطان گفت: شما كه زنجير نمي‏ خواهي، شما دنبال من می‌آیید.[۱]

پناه به خدا! شيطان موجود عجيبی است. گاهي دام خود را برای یک نفر پهن مي‏ كند و سالیانی برای گمراهی انسان مي‌نشيند. نيروهای زیادی هم دارد. زمانی که مؤمن با خدا ارتباط برقرار مي ‏كند، گريه مي‏ كند، متوسّل می‌شود و ذکر می‌گوید، بند‌بند وجود شیطان می‌لرزد، شروع مي‏ كند به لرزيدن تا این‌که كوچك مي‏ شود. او دوست ندارد اين حال را در مؤمن ببيند، و كاري مي‏ كند كه آن را خراب كند؛ ولی زمانی که مؤمن دچار غفلت‏ می‌شود، شیطان دوباره رشد مي‏ كند و بزرگ مي ‏شود.

توسل فردی و اجتماعی

توسلات خيلي دير براي انسان ثبات پيدا مي‏ كند. توسلات، مقطعی است و زود از بين مي‏رود؛ زیرا شیطان به توسل، بسیار حساس است و با آن برخورد می‌کند.

ارتباط با خدا به معناي مناجات و گريه، همچنین توسل به چهارده معصوم علیهم‌السلام، خواندن زيارات، گوش دادن روضه و گريه بر مصائبشان، حتي خواندن زندگي‏نامه ايشان و لذت بردن، چيزهايي است كه توسل و ارتباط را تقويت و تشديد مي‏ كند که البته این امور نسبت به افراد متفاوت است و شیطان هم برای مقابله با هر کدام، راه و روشی ویژه دارد.

توسل فردي و توسل اجتماعي هر کدام آثاري دارد. اگر مردم توسل داشته باشند، مشكلات ايجاد نمي ‏شود و خیر و برکت برای آن‌ها مي ‏آيد؛ مثلا خشكسالي، خطر حمله دشمن و غیره، هر کدام مي ‏تواند فاجعه ايجاد كند و احتمالش نیز هست؛ ولي اگر مردم متوسل به اهل بيت علیهم‌السلام باشند، رفع این مشکلات از ناحيه آن بزرگواران آسان است و به عموم مردم عنايت مي‏ شود.

—————————————————————————————————————-

[۱]. ر.ک: مجموعه آثار شهید مطهری، ج۴، ص ۲۷۶٫

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*