۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » گفتار های حجت الاسلام ناصری
  • 17 می 2017 - 11:42
  • 613 بازدید
آثار عجیب ادعیه و احراز
آثار عجیب ادعیه و احراز

آثار عجیب ادعیه و احراز

بسمه تعالی کد مطلب: ۹۶/۸۶/۱۴۵ دور شدن ما از حرزها و ادعيه ‏اي كه اهل بيت عليهم‌السلام فرموده‌اند، ضررهای زیادی به ما وارد می‌کند. اهل بيت عليهم‌السلام بسیار سفارش مي‏ كردند که بعد از نماز، تعقيبات، دعاها و حرزها را بخوانيد که براي همسر، فرزند‏ و زندگي‏ شما مفيد است.[۱] بعضی از دشمن‏ هايي كه […]

بسمه تعالی

کد مطلب: ۹۶/۸۶/۱۴۵

دور شدن ما از حرزها و ادعيه ‏اي كه اهل بيت عليهم‌السلام فرموده‌اند، ضررهای زیادی به ما وارد می‌کند. اهل بيت عليهم‌السلام بسیار سفارش مي‏ كردند که بعد از نماز، تعقيبات، دعاها و حرزها را بخوانيد که براي همسر، فرزند‏ و زندگي‏ شما مفيد است.[۱]

بعضی از دشمن‏ هايي كه ما داريم، ديده نمي‏ شوند؛ آن‌ها شياطينی هستند که در بعضی از خانواده‌ها می‌آیند. باید انسان زندگي خود را با دعاها و حرزهاي اهل بيت عليهم‌السلام مصون كند؛ مخصوصا دختربچه‏ هاي كوچك را که بخاطر لطافت زیاد، لطمه زیادی مي ‏خورند و گاهي در طول زندگي‏شان مشكلاتي پيدا مي‏ شود. گاهي اولاددار نشدن‏ و مشكلاتي كه در ازدواج پيش مي ‏آيد، از عوارض ورود شیاطین است. حرزهايي كه خوانده مي‏ شود يك نوع محافظتي در زندگی و کار انسان ایجاد می‌کند.

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم براي حسنين عليهما‌السلام دعا مي‏ نوشتند.[۲] اهل بيت عليهم‌السلام نیز دعا مي‏ نوشته ‏اند.[۳]

این‌که انسان برای نوشتن دعا اجازه داشته باشد، بحث دیگری است؛ اما بحث در خواندن آن ادعیه است که ترک آن سزاوار نيست. انسان بايد اين اعتقاد را داشته باشد كه اسامي اهل بيت عليهم‌السلام را بنويسد و در جیب خود بگذارد تا قلبش آرام بگيرد و گاهی نوشتن آن اسامی را تجديد كند.

اگر مرتبه ایمان انسان بالا برود و روحیه‌اش سبک شود، عالم مجردات را حس می‌کند. مؤمنانی هستند که مانند ملائکه هستند. اگر نفسی قدسی شد، از برکاتی که ملائکه می‌آورند، بی‌نصیب نیست. در روایتی ذکر شده است که

وقتی امری تو را محزون کرد در سجده بگو: «يَا جَبْرَائِيلُ‏ يَا مُحَمَّدُ يَا جَبْرَائِيلُ‏ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي مِمَّا أَنَا فِيهِ فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِ وَ احْفَظَانِي بِإِذْنِ اللَّهِ فَإِنَّكُمَا حَافِظَانِ».[۴]

در بعضی ادعیه دارد: «يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُ‏ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ اكْفِيَانِي‏ فَإِنَّكُمَا كَافِيَانِي يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ انْصُرَانِي فَإِنَّكُمَا نَاصِرَانِي يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِيُّ يَا عَلِيُّ يَا مُحَمَّدُ احْفَظَانِي فَإِنَّكُمَا حَافِظَانِي».[۵]

در عبارت اول، استمداد از جبرائیل و رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم گرفته شده و در عبارت دوم از رسول خدا و امیرالمؤمنین صلوات الله علیهما. این دو عبارت، قابل جمع است؛ زیرا حضرت جبرائیل، ششمین نفر از اصحاب کساء است.

———————————————————————————————————————

[۱]. اصول الكافي، ج‏۲، ص۲۴؛ مهج الدعوات و منهج العبادات، ص  ۱۹٫

[۲].  مصباح  كفعمي، ص۲۲۰٫

[۳].  مصباح  كفعمي، ص۲۲۰ و ۲۲۱٫

[۴]. مهج الدعوات، ص۳۳۲٫ 

[۵]. وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۱۸۵٫

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

جواب سئوال زیر را وارد نمایید *