۞ امام علی (ع) می فرماید:
هر کس از خود بدگویی و انتقاد کند٬خود را اصلاح کرده و هر کس خودستایی نماید٬ پس به تحقیق خویش را تباه نموده است.

موقعیت شما : صفحه اصلی » گفتار های حجت الاسلام ناصری
  • 20 می 2017 - 11:29
  • 325 بازدید
خواب و رویا
خواب و رویا

خواب و رویا

بسمه تعالی کد مطلب: ۹۶/۸۶/۱۴۶ نهايت خيري كه در خواب‌های خوب وجود دارد، اين است كه انسان را به معارف برساند. فایده آن هم به خود انسان می‌رسد، نه به دیگران. انسان به تدریج به اين نتيجه مي‌ر‏سد كه هر یک از خواب‌هایی که می‌بیند، چه معنایی را می‌رساند. اين خواب‌ها بشارتي براي انسان مي […]

بسمه تعالی

کد مطلب: ۹۶/۸۶/۱۴۶

نهايت خيري كه در خواب‌های خوب وجود دارد، اين است كه انسان را به معارف برساند. فایده آن هم به خود انسان می‌رسد، نه به دیگران. انسان به تدریج به اين نتيجه مي‌ر‏سد كه هر یک از خواب‌هایی که می‌بیند، چه معنایی را می‌رساند. اين خواب‌ها بشارتي براي انسان مي ‏شود و طريق ايمانِ او را محكم مي ‏كند، براي خود انسان شيرين خواهد بود و بعضی از مسائل را برای او روشن خواهد كرد؛ ولی بسیاری از افراد هستند كه احتياجي به خواب دیدن ندارند؛ بلكه در بيداري، آن‌چنان قواي عقلي آن‌ها پخته‏ شده است که نمي ‏گذارد قضایا به خواب کشیده شود. شما هيچ وقت خواب نمي ‏بينيد كه مثلا روز، شب است و شب، روز است یا صدق، بد است و دروغ، خوب است! چرا؟ چون در عالم بيداري، اين موارد را باور كرده ‏اي و به يقين رسيده ‏اي؛ اصلاً احتياج به خواب ندارد. اگر مطالب مهمی كه انسان در خواب مي‏ بيند، برای او به صورت باور و يقين بود، احتياجی به مشاهده آن‌ها در خواب نداشت.

يكي از آقايان که زیاد خواب می‌دید، خدمت يكي از بزرگان رسید و گفت:

خواب ديدم خدمت اميرالمؤمنين علیه‌السلام رسيدم و به ايشان گفتم: «آیا حقّ با شما بود يا نه؟» آن بزرگ، بسیار ناراحت شد. ناراحتی او به این دلیل بود که اگر این شخص نسبت به ولایت تردید نداشت، اين قضيه به خواب كشيده نمي‏ شد. پس معلوم می‌شود که گاهی کمبودهای انسان را در خواب، نشان می‌دهند.

پس اگر انسان یقین داشته باشد، قضایا در بیداری برای او روشن می‌شود و نیازی به خواب نیست. بله؛ افراد کمی هستند که دارای نفوس لطیف و مستعد هستند و گاهی مطالبی در خواب می‌بینند که جدید است. معلوم است که روح چنین افرادی در خواب به عالَم روحانیت سفر کرده است. آن عالَم، انعکاس قضایای این عالم است که روح بعضي‏ ها آن جا می‌رود و قضایا را مي‏ بيند. آن عالَم هم دارای مراتبی است. مثلاً خواب حضرت يوسف علیه‌السلام را اگر يك منجم یا یک معبّر معمولي مي‏ خواست تعبير كند، به حضرت يوسف علیه‌السلام مي‏ گفت: طولي نمي‏ كشد كه اوضاع كواكب به هم مي ‏ريزد و گندم گران‌قیمت مي ‏شود؛ ولی خواب آن حضرت كه اين طور او را به زندگی یک نبی خدا سیر داد، به خاطر عمق و بطن آن خواب بوده است.

ای کاش اگر بنا شد انسان خواب‌هایی هم ببیند، خواب‌هایی باشد که از دل ملکوت برخاسته است بدون هيچ رابطه تخيّليِ در ذهن. بسیاری از عوالم هست که بعضی از افراد، اخبار آن عوالم را از همين‌جا به دست می‌آورند؛ منتهی نفوس مختلف هستند. بعضی از نفوس، قالب‌بندی این اخبار را در بیداری انجام می‌دهد و بعضی در خواب.

اصلا از همین کانال‌ها می‌شود پی برد که اهل بیت علیهم‌السلام چگونه به همه عوالم سريان دارند و انوار و کیفیت تجلّی آن بزرگواران به چه صورت است. گاهی دریچه این مسائل برای مؤمن باز می‌شود و خداوند مرحله به مرحله حقایق را به او نشان می‌دهد؛ اما این‌ها بعد از این است که انسان اعتقاداتش راسخ شده باشد و توحید و ولایت را باطنا پذیرفته باشد.

در روايتي حضرت موسي بن جعفر علیه‌السلام مي‏فرمايند: کسی که حاجتی از خداوند دارد و ما را اراده کرده است و همچنین دوست دارد جایگاه خود را ببیند، سه شب غسل کند و به ما متوسل شود؛ هم ما را می‌بیند، هم مغفرت خداوند متعال شامل حال او می‌شود و هم جایگاه خود را می‌بیند.[۱]

—————————————————————

[۱]. الاختصاص، ص۹۰٫

پاسخ دادن

ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری را کامل کنید. *

*

جواب سئوال زیر را وارد نمایید *